skip to Main Content
تالاب بین‌المللی قوری‌گل در خطر خشک شدن
زمین کیوسک

تالاب بین‌المللی قوری‌گل در خطر خشک شدن

تامین نشدن حقابه زیستگاه‌های تالابی و کاهش بارندگی‌ها موجب شده تراز آبی تالاب قوری‌گل آذربایجان شرقی ۵۳ سانتی‌متر کاهش یابد و بیش از هر زمان دیگری با خطر خشک شدن مواجه باشد؛ بر اساس آمار ارائه شده از طرف شرکت آب منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی، میزان آب ورودی تالاب در سال آبی جاری ۰/۹۶ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با سال آبی قبلی (۱/۴ میلیون متر مکعب) به میزان ۰/۴۴ میلیون متر مکعب کاهش آبگیری داشته است.

بیش از یک دهه پیش کارشناسان محیط زیست این خطرات را برای تالاب قوری‌گل برشمرده بودند: خطر کم‌آبی و خشک شدن تالاب، ورود سموم و کودهای شیمیایی که سبب رشد سریع جلبک‌ها و نابودی تـالاب می‌شود، ورود رسوبات ناشی از فرسایش به تالاب. کم‌آبی و خشکیدن اما حالا نزدیک‌ترین خطر برای قوری‌گل است؛ مدیر کل اداره حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی هشدار داده «اگر در فصل آبی جدید روند آبگیری این تالاب به نحو مطلوب صورت نگیرد چه بسا در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم در استان خواهیم بود».

پیش از این نیز داود غنی‌پور معاون این اداره با تاکید بر ضرورت تامین حقابه تالاب‌های استان، نسبت به وضعیت این زیستگاه‌ها هشدار داده و گفته بود «اگر این امر صورت نگیرد و برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در مسیر تالاب‌ها ادامه یابد وضعیت تالاب‌ها وخیم می‌شود». از سوی دیگر یکی از عواملی که در سال‌های اخیر بسیار دیده شده، تغییرات کاربری و ساخت و سازهای ویلایی در محدوده تالاب‌هاست. طبق گفته غنی‌پور تغذیه بیشتر تالاب‌های این استان از آب‌های زیرزمینی است و با برداشت‌های بی‌رویه از این منابع، پیکره تالاب‌ها کوچکتر می‌شود و با عدم تخصیص حقابه از آب‌های سطحی این مشکل بزرگتر می‌شود؛ «بیشترین دغدغه در بحث تالاب‌ها تخصیص حقابه است و به‌دلیل مشکلاتی که در دستگاه‌های مربوطه وجود دارد حقابه تالاب‌ها به‌خصوص قوری‌گل و قره‌قشلاق محقق نمی‌شود و این بزرگ‌ترین تهدید برای آینده است».

همچنین بخوانید:  آتش‌سوزی عمدی در تالاب انزلی با هدف تصرف زمین

۲۸۰ گونه آبزی در حوضه آبریز، ۱۱۱ گونه جانور شامل ۹۲ نـوع پرنـده و ۱۹ نوع خزنـده و یـک گونـه مـاهی کپور در این زیستگاه شناسایی شده است؛ زیستگاهی که با توجه به اهمیتش، جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت‌شده در کنوانسیون رامسر است و آب آن بیشتر از رودها و آبراهه‌هاى فصلى و سیلابی  و بـه مقدار کمتر از طریق چشمه‌هاى زیر قوری‌گل تأمین می‌شود.

معاون وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست خرداد امسال اعلام کرده بود «تالاب‌های خشک‌شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد‌ و‌ غبار در کشور را تشکیل می‌دهند».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗