skip to Main Content
سکونت ۲۰ درصد جمعیت کشور در حریم تهران تا سال ۱۴۰۴
جامعه کیوسک

نگرانی مقامات از جمعیت حاشیه‌نشین پایتخت

سکونت ۲۰ درصد جمعیت کشور در حریم تهران تا سال ۱۴۰۴

مدیر کل حریم شهرداری تهران می‌گوید با ادامه روند کنونی، تا چهار سال آینده ۲۰ درصد از جمعیت کشور در حریم شهر تهران ساکن خواهند شد. علیرضا صادقی چنین شرایطی را یک «فاجعه بزرگ» توصیف کرده و گفته «حریم شهر تهران ۴ دهم مساحت کشور را شامل می‌شود و قرار است ۲۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای دهد که در چنین شرایطی مشکلات عدیده‌ای را برای پایتخت به همراه خواهد داشت. در حوزه حریم شهرداری تهران مدام کانون‌های جمعیتی جدیدی شکل می‌گیرد. ما باید جلوی این کانون‌های جمعیتی را بگیریم».

این مقام مسئول همچنین به ساخت‌وساز غیرمجاز نهادهای نظامی و حاکمیتی در حریم شهر تهران اشاره کرده و گفته «برخی از نیروهای نظامی و دستگاه‌های دولتی در داخل پادگان‌ نسبت به تغییر کاربری اراضی اقدام کرده‌اند و به ساخت‌وساز مسکونی مشغول هستند، در حالی که پادگان یک منطقه نظامی با کاربری مشخص نظامی است نه مسکونی».

مدیر کل حریم شهرداری تهران به ساخت غیرقانونی ویلاها در اطراف پایتخت نیز اشاره کرده و توضیح داده «برای ویلاهایی که در حریم تهران ساخته شده است، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از شهرداری تهران حتی یک استعلام هم نمی‌گیرند که بدانند آیا ساخت و ساز در آن قانونی است یا خیر. خودسرانه و بدون استعلام مجوز می‌دهند و برای اشخاص ایجاد حق می‌کنند و به تبع این حق، ایشان مطالبات خدمات زیرساختی می‌کنند که با مخالفت قانونی دستگاه‌های خدمات‌رسان منجر می‌شود و آن‌ها نیز اقدام به برقراری انشعابات غیرمجاز آب، برق، گاز و غیره می‌کنند».

صادقی گفته «شهرداری تهران برابر وظیفه ذاتی خود در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم ورود پیدا کرده و رفع خلاف می‌کند، اما درخصوص تصرف غیرقانونی اراضی ملی و منابع طبیعی و.. موضوع درحیطه اختیارات شهرداری نیست. ما به شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان دبیر کمیته حریم نیز گزارش دادیم که بسیاری از دستگاه‌های خدماتی در زمینه آب، برق و گاز به یکسری از ساخت و سازهای غیرمجاز مجوز دادند و باید با آن برخورد شود». وی خواستار بازدید هوایی مسئولان عالی رتبه دولتی و قضایی از حریم شهر تهران شده تا وقایع را از نزدیک مشاهده کنند.

همچنین بخوانید:  ۴۰ درصد از جمعیت شهری خوزستان حاشیه‌نشین‌اند

بنابر آمارهای رسمی یک‌سوم جمعیت شهرنشینان کشور در مناطق حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗