skip to Main Content
سروصدای شهری زوال عقل و آلزایمر را نزدیک می‌کند
کیوسک

سروصدای شهری زوال عقل و آلزایمر را نزدیک می‌کند

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد، سر‌و‌صدای شهر و ترافیک حمل و نقل باعث زوال عقل می‌شود. ارتباط آلودگی هوا با خطر زوال عقل در تحقیقات قبلی اثبات شده بود اما حالا گزارشی جدید نشان می‌دهد که سر و صدا هم بر افزایش زوال عقل موثر است.

به گزارش گاردین مطالعه بر دو میلیون نفر، که در نوع خود از لحاظ جامعه آماری قابل توجه است، نشان می‌دهد میان ترافیک جاده‌ ای و سروصدای شهری با آلزایمر ارتباط مستقیم وجود دارد و سروصدای حمل و نقل خطر ابتلا به آلزایمر را بیشتر می‌کند.
پیشتر تحقیقاتی در مورد ارتباط فضای شهر با بیماری قلبی و دیابت و چاقی انجام شده بود اما تحقیقات در زمینه زیست شهری و اثر آن بر زوال عقل و آلزایمر در نوع خود کم و متفاوت است. با توجه به این مطالعه که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ انجام شده، افرادی که در مناطق دارای سر و صدای حمل و نقل زندگی می‌کنند با خطر زوال عقل، به ویژه بیماری آلزایمر روبرو هستند.
این تحقیق که در کشور دانمارک و دو میلیون بزرگسال بالای ۶۰ سال انجام شده نشان می‌دهد که که از میان ۸،۴۷۵ مورد زوال عقل که در دانمارک در سال ۲۰۱۷ ثبت شده است، بیماری ۱،۲۱۶ نفر می‌تواند ناشی از سر و صدای حمل و نقل شهری باشد.
محققان بر این باورند که در معرض سروصدا بودن می‌تواند یک الگوی خطر برای سلامتی باشد و اگر این یافته‌ ها در مطالعات آینده تایید شود، تاثیر بسیاری در برآورد هزینه بیماری‌ها و مراقبت‌های بهداشتی ناشی از سر و صدای حمل و نقل داشته باشد.
زوال عقل یکی از بزرگترین چالش‌ های بهداشتی جهان است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۳۰ میلیون نفر به آن دچار شوند. حال پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با کاهش سر و صدای شهری می‌توان مبتلایان به زوال عقل را کاهش داد. چرا که سرو صدا باعث انتشار هورمون های استرس و اختلال خواب و تغییر در سیستم ایمنی می‌شود که عواملی موثر برای شروع زوال عقل هستند.
آلودگی صوتی شهرها علاوه بر افزایش اختلالات و آسیب‌های روان بر انسان، بر پرندگان و حیوانات نیز اثرگذار است. با اینهمه طراحان شهری و سیاست‌مداران کشورمان همچنان بر ساخت بزرگراه‌ها و تولید انبوه ماشین‌ها، آن هم بدون استانداردهای کافی پای می‌فشارند.

همچنین بخوانید:  سوخت نیروگاه‌ها سولفورزدایی نمی‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗