skip to Main Content
تلاش عراق برای کاهش وابستگی به واردات برق از ایران
اقتصاد کیوسک

چین با عراق برای تولید انرژی خورشیدی همکاری می‌کند

تلاش عراق برای کاهش وابستگی به واردات برق از ایران

عراق با کمک چین اولین پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی خود را می‌سازد. این پروژه در مرحله نخست ۷۵۰ مگاوات ظرفیت دارد و قرار است به هدف ۲ هزار مگاوات افزایش پیدا کند. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پس از امضای قرارداد با چین اعلام کرد این یکی از اولین پروژه های در دست اجرای این کشور است که انرژی پاک و تجدیدپذیر را برای کشور فراهم  و تامین می‌کند.
عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت در بین کشورهای اوپک است اما از ایران برق وارد می‌کند و ایران هم درگیر تحریم‌های شدید آمریکا است. با افزایش فشارهای آمریکا برای کاهش روابط با تهران، عراق راهکارهایی برای کاهش وابستگی به واردات انرژی را بررسی می‌کند. وزیر نفت عرااق پیشتر گفته بود که کشورش تا سال ۲۰۲۵ پروژه های خورشیدی را برای تولید ۱۰,۰۰۰ الی ۱۲,۰۰۰ مگاوات جهت سرمایه گذاری واگذار می‌کند تا ۲۵ درصد از انرژی برق مورد نیاز کشور را از طریق خورشیدی تامین کند.

به تازگی عربستان سعودی هم پس از شروع به کار پروژه ۳۰۰ مگاواتی ساکاکا، از تصمیمش برای احداث ۷ مزرعه بزرگ خورشیدی خبر داد که از بزرگترین این مزارع در جهان خواهند بود و بیش از ۳.۵ گیگاوات برق تولید خواهد کرد. حرکت همسایگان ایران به سمت انرژی های تجدید پذیر در حالی رخ می‌دهد که در ایران هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد و هیچ پروژه قابل توجهی در سال های اخیر و پیش رو اعلام نشده است.

همچنین بخوانید:  حمله پهپادی برای ترور نخست‌وزیر عراق
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗