skip to Main Content
شکایت از نیروانا به جرم استفاده از تصویر یک کودک
کیوسک

شکایت از نیروانا به جرم استفاده از تصویر یک کودک

«اسپنسر الدن»، بچه ۴ ماهه‌ای که به صورت برهنه روی کاور آلبوم معروف «Nevermind» بند «Nirvana» بود، حالا بعد از ۳۱ سال، از طریق دادگاه کالیفرنیا شکایتی علیه این بند به جرم استفاده ازعکس تنظیم کرده است. او همچنین مدعی شده که بند با این کار به نوعی دست به جرم پورنوگرافی کودکان زده است.

شرکت Universal Music Group، شرکت های David Geffen و MCA Music، و «Kirk Weddle» ، «Kurt Cobain» و همچنین «Courtney Love»، و مدیر دارایی و املاک «Cobain» و «Krist Novoselic»،  «Chad Channing» «Dave Grohl» ، «Robert Fisher» از جمله افراد و موسساتی هستند که مورد شکایت قرار گرفتند.

در این شکایت نامه اینگونه عنوان شده است که نه خود «الدن» و نه سرپرست‌های قانونی‌اش، اجازه استفاده از چنین عکسی را به گروه نداده بودند.

ظاهرا «کرت کوبین» در آن سال با این قضیه موافقت کرده بود که که بعد از عکس برداری، در تصویر نهایی ، استیکری روی عضو تناسلی بدن گذاشته شود، ولی در نهایت تصویر بدون ادیت پخش شد. آلبوم «Nevermind» در تاریخ ۲۴ سپتامبر منتشر شد و بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

استفاده از تصاویر کودکان طی سال‌های اخیر همواره با این استدلال که نقض حقوق کودک است، مورد اعتراض فعالان حقوق کودک بوده است و دولت های مختلف قوانین حمایتی در جهت جلوگیری از نقض حریم خصوصی کودکان طراحی و اجرا کرده اند.

در ایران نیز استفاده از تصاویر کودکان در این سال‌ها خصوصا با گسترش شبکه‌های اجتماعی گسترش پیدا کرده است؛ چه از سوی والدین کودکان با انتشار تصاویر آنها در شبکه‌های اجتماعی و چه انتشار تصاویر کودکان کار در رسانه‌ها. همچنین استفاده کودکان در صنعت مدلینگ در حال مرسوم شدن در فضای مجازی و در ایران است. رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی را نقض حقوق کودک می‌داند و گفته:« والدین این کودکان به نوعی به عنوان شغل کودک به آن نگاه می کنند و با توجه به آسیبی که به کودکان وارد می کند، این اقدام به نوعی کار اجباری کودکان محسوب می شود.»

همچنین بخوانید:  ماموران فرانسوی عکاس محیط‌زیستی مخالف آزمایش هسته‌ای را کشتند

باوجود این در هیچ‌کدام از این موارد، قانون و مجریان آن در ایران نتوانسته‌اند در جهت حفظ حقوق کودکان و متوقف‌شدن انتشار تصاویر کودکان به‌صورت عمومی، گامی بردارند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗