skip to Main Content
تداوم سیاست‌های تبعیض‌آمیز در تحصیل برای زنان
کیوسک

رشته تئاتر از هنرستان دخترانه سوره حذف شد

تداوم سیاست‌های تبعیض‌آمیز در تحصیل برای زنان

ثبت نام در رشته نمایش برای هنرجویان زن در هنرستان سوره ممنوع شد. هنرستان سوره زیر نظر حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و تنها هنرستانی است که در ایران رشته نمایش برای زنان داشت.

 

پس از انتشار خبر ممنوعیت ثبت نام دختران در رشته تئاتر برخی از کاربران شبکه‌های مجازی این اقدام را با اقدامات طالبان در محدودساختن زنان در عرصه اجتماعی و تحصیلی مقایسه کردند. مسئول روابط عمومی حوزه هنری در واکنش به این موضوع در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «ما طالبان نیستیم. رشته نمایش در هنرستان سوره برای بازنگری و تغییر سطح کیفی برای یک سال متوقف شده است.». حسینی گرچه از برچسب «طالبان» ابراز ناراحتی کرده اما نه او و نه هیچ مسئول دیگری در این حوزه توضیح نداده اند که ممنوعیت تحصیلی در رشته نمایش آن هم در تنها هنرستان ایران که همچنان این امکان حداقلی را برای هنرجویان زن داشت، با چه منطق انسانی توجیه پذیر است. حسام‌الدین حسینی، مسئول روابط عمومی حوزه هنری فقط در نظری عجیب، مدعی شده که به دلیل شیوع کرونا ثبت نام دختران در این رشته ممنوع شده است.

ممنوعیت در برخی رشته‌های تحصیلی برای دختران پیش از این هم وجود داشت. در همین هنرستان سوره قبل از این رشته سینما حذف شده بود و در دانشگاه هم تحصیل در برخی رشته‌های فنی برای زنان با محدودیت مواجه است. اما به نظر می‌رسد این سیاست‌های محدودکننده و ممنوعیت‌ها در دوره اخیر با شدت بیشتری تداوم خواهد داشت.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت ابراهیم رئیسی، که روز چهارشنبه، سوم شهریور، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت در برنامه‌ ۸۳ صفحه‌ای خود برای دولت سیزدهم، به وضعیت موجود فرهنگی و هنری کشور و همچنین نهادهای صنفی فرهنگی و هنری ایران حمله کرده و خانه سینما را «فاقد وجاهت قانونی» و خانه موسیقی را نیز «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» معرفی کرده است.

همچنین بخوانید:  زنانی با حقوق‌های ۱۵۰هزارتومانی

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗