skip to Main Content
اجازه واردات واکسن فایزر و مدرنا صادر شد
جامعه کیوسک

اجازه واردات واکسن فایزر و مدرنا صادر شد

محمدرضا شانه ساز در پاسخ به سؤالی درباره واردات واکسن فایزر اظهار کرد: خرید و فروش واکسن در دنیا بین دولت‌ها صورت می‌گیرد حتی فایزر اعلام کرد که ما فقط به دولت‌ها فایزر را تحویل دادیم و هیچ بخش خصوصی در خرید و فروش دخیل نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره واردات واکسن حرکت می‌کنیم، گفت: ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌شود بلکه منبع آن باید مورد اعتماد باشد.

دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری وزارت بهداشت که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، گفت: سازمان غذا و دارو مسئولیت حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز در کشور را برعهده دارد. به طوری که طی برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، برنامه‌ریزی در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است. سازمان غذا و دارو  متولی تامین اقلام سلامت محور بوده و وظیفه ما دسترسی آسان مردم به کالاهای سلامت محور و در عین حال مسئولیت حمایت از تولید داخل و مدیریت ارز مورد نیاز در کشور را هم برعهده دارد.

شانه ساز با اشاره به برخی انتقادها علیه وزیر و وزارت بهداشت گفت: به هر حال وقتی ما جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل را می‌گیریم، به منافع عده‌ای برمی‌خورد و این افراد اقدامات جدی علیه ما، وزارت بهداشت و شخص وزیر شروع کرده و با صرف هزینه، اخبار کذب را منتشر می‌کنند. در فاصله تغییر دو دولت، خیز پنجم کرونا داشتیم و بی‌سابقه‌ترین و شدیدترین حمله ویروس به کشور و مردم‌مان بود و متاسفانه بسیاری از مردم و همکارانمان درگیر شدند. باید توجه کرد که در این پیک مصرف رمدسیویر در ظرف ٧٢ ساعت، ١٠ برابر افزایش یافت و مصرف سرم هم مطابق آن افزایش یافت و تولیدکنندگانی که قبلا متعهد به تامین سرم شده بودند، به دلیل بار زیادی که ایجاد شد، نتوانستند به تعهد خود عمل کنند.

همچنین بخوانید:  سوءاستفاده جنسی از کودکان

شانه ساز با بیان اینکه مصرف رمدسیویر طی ۷۲ ساعت ۱۰ برابر شد، گفت: این عدد عددی نیست که هر کشوری بتواند انعطاف لازم را برای پوشش آن داشته باشد. دیدیم که چند روز تجمعاتی وجود داشت و مراجعه به داروخانه‌ها زیاد شده بود. یک موضوع هم بحث تقاضای القایی است و بسیاری از داروهایی که تجویز می‌شد، مطابق دستورالعمل‌های علمی نبود. اگر می‌گوییم مصرف ۱۰ برابر شده، به این معنا نبود که بیمارانمان ۱۰ برابر شده است. به هر حال مقداری بحث‌های اقتصادی مطرح شد و تجویزها و فروش نابجا مطرح شد و افرادی به اسم تشکل منافع شخصی و صنفی را مطرح کردند، در حالی که اولویت منافع مردم است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗