skip to Main Content
واکسن کرونا با مهر دانشگاه علوم پزشکی ۵.۵ میلیون
جامعه زیراسلایدر

واکسن‌های اهدایی سر از بازار آزاد درآورد؟

واکسن کرونا با مهر دانشگاه علوم پزشکی ۵.۵ میلیون

خرید واکسن کرونا از بازار آزاد راحت شده است. فرقی ندارد برای یک نفر واکسن بخواهید یا برای ۳۰۰ نفر. واکسن هست. برخی واکسن با مهر دانشگاه علوم پزشکی تزریق کرده‌اند و کارت واکسن گرفته‌اند و برخی دیگر نه. اما سوالی که وجود دارد این است که این همه واکسن از کجا وارد بازار سیاه شده؟ اینها واکسن‌های اهدایی به ایران است یا واکسن‌های وارداتی بخش خصوصی؟

می‌گوید: «واکسن آسترازنکا را ۵٫۵ میلیون تومان خریدم. آن هم با کارت واکسن و مهر دانشگاه علوم پزشکی!» این تنها روایت یکی از خریداران واکسن آسترازنکا در روزهای اخیر است.

خرید واکسن از بازار آزاد راحت است. چه یک عدد بخواهید و چه ۳۰۰ عدد. فقط قیمت کمی فرق می‌کند. یکی از فروشندگان می‌گوید قیمت هر دز ۵٫۵ تا ۶ میلیون تومان است. بستگی دارد چند عدد واکسن بخواهید. مثلا اگر برای ۵۰ نفر واکسن بخواهید، برای هر دز واکسن تخفیف ۵۰۰ هزار تومانی می‌دهم اما اگر یک عدد بخواهید قیمت ۶ میلیون تومان است. مقطوع.

شماره فروشندگان واکسن کرونا حالا دست به دست می‌شود. چه بین افراد و چه بین شرکت‌هایی که می‌خواهند تعدادی از کارکنان خود را واکسینه کنند.

آسترازنکا ۵.۵، فایزر ۲۲ میلیون
یکی از شرکت‌های بازار سرمایه که از فروشنده‌های غیررسمی برای پرسنل خود واکسن خریده، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای پرسنل و همسرانشان که مجموعا ۳۰۰ نفر هستند، واکسن استرازنکا خریدیم به قیمت هر دز ۵٫۵ میلیون تومان. البته به ما تخفیف داد چون تعدادمان زیاد بود.»

این خریدار واکسن کرونا در ادامه می‌گوید: «تاریخ انقضای واکسن‌هایی که ما خریدیم حدود ۱۰ روز دیگر بود. این شرکت فروشنده به ما نه کارت واکسن داد و نه هیچ برگه‌ای که نشان دهد واکسن دریافت کرده‌ایم. چند نفر از همکاران نیز از این شرکت واکسن فایزر خریدند؛ هر دز ۹۰۰ دلار!» یعنی ۲۲ میلیون تومان.

به نظر می‌رسد فروشنده هم مطمئن نیست که بار دیگر واکسن استرازنکا به دستش برسد. زیرا مسئول این شرکت می‌گوید: «از همه پرسنل تعهدنامه‌ گرفتیم چون ممکن است نتوانیم دز دوم را تهیه کنیم. حتی اگر تزریق این واکسن برای آنها مشکلی درست کرد ما در قبال آن مسئولیتی نداریم و به تصمیم خودشان این واکسن را تزریق می‌کنند.»

همچنین بخوانید:  آیا ترامپ شکست در انتخابات را خواهد پذیرفت؟

اما برخی دیگر از کسانی که واکسن آسترازنکا زده‌اند هم کارت واکسن دارند و هم مهر دانشگاه علوم پزشکی روی کارت آنهاست.

یکی از این خریداران می‌گوید با قیمت ۵٫۵ میلیون تومان واکسن آسترازنکا خریده است. نکته اما اینجاست که فروشنده به آنها کارت واکسن داده و این کارت مهر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را دارد.

واکسن‌های اهدایی وارد بازار شد؟
اما این همه واکسن آسترازنکا از کجا وارد بازار شده است؟ آن هم واکسن‌هایی که با مهر دانشگاه علوم پزشکی تزریق شده و معلوم است از مبادی رسمی وارد شده است. تلاش تجارت‌نیوز برای گفتگو با مقامات وزارت بهداشت در این باره به نتیجه نرسید و هیچ کدام از مقامات این وزارتخانه حاضر به گفتگو درباره واکسن‌های موجود در بازار نشدند.

اما نکته قابل توجه این است که فروش واکسن کرونا و به خصوص واکسن آسترازنکا دقیقا از زمانی افزایش یافته که ژاپن حدود ۳ میلیون دز واکسن به ایران اهدا کرد. حالا همزمانی فروش واکسن در بازار آزاد با ورود واکسن‌های اهدایی ژاپن این سوال را ایجاد می‌کند که مبادا بخشی از واکسن‌های اهدایی ژاپن سر از بازار آزاد درآورده باشد! به خصوص که هم واکسن‌های بازار و هم واکسن‌های اهدایی ژاپن، آسترازنکا هستند.

اما به جز واکسن‌های اهدایی ژاپن، واکسن‌های وارداتی بخش خصوصی نیز آسترازنکا بود. ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره واکسن‌های وارداتی بخش خصوصی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «واکسنى که توسط بخش خصوصی وارد شد، آسترازنکاى پر شده در روسیه بود. اولین محموله ٣١۵ هزار دز بود اما تا اواسط شهریور حدود ٣ میلیون دز از همین واکسن وارد می‌شود.»

ریاحی می‌گوید واکسن‌های وارداتی بخش خصوصی هم به وزارت بهداشت تحویل داده شد است. چون «این واکسن‌ها با ارز مرجع وارد شده و از ابتدا قرارداد فروش آن با وزارت بهداشت امضا شده که با پروتکل‌هاى کشورى به گروه‌هاى پرخطر با تصمیم و توسط وزارت بهداشت تزریق شود.»

همچنین بخوانید:  حمایت ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل از کار کودکان

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید: «این محموله ارتباطى به سفارش‌هاى با ارز نیما که توسط اتاق بازرگانى و مباشرت ستاد کرونا به کارگران خط تولید تزریق خواهد شد، ندارد. تاکنون نشنیده‌ام که شرکتى پرسنل خود را واکسینه کرده باشد، اما برخى از مشاغل پرخطر در نوبت تزریق بر اساس برنامه جامع کشور هستند.»

بر این اساس حتی اگر واکسن‌های موجود در بازار، واکسن وارداتی بخش خصوصی هم باشد، این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت بوده و این وزارتخانه باید توضیح بدهد که این واکسن‌ها چگونه سر از بازار آزاد در آورده است.

دمای ۲ تا ۸ درجه، امتیاز حمل و نگهداری آسترازنکا
اما شرایط نگهداری واکسن آسترازنکا چگونه است؟ آیا همه توانایی نگهداری از آن را دارند؟ واکسن آسترازنکا را می‌توان در یخچال و در دمای ۲ تا ۸ درجه نگهداری کرد. به عبارتی یکی از امتیازهای این واکسن همین دمای نگهداری آن است.

پیش از این برخی برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌رفتند. استقبال ایرانیان از واکسیناسیون در ارمنستان به حدی زیاد شد که ارمنستان شرط اقامت ده روزه برای مسافران گذاشت تا واکسن به آنها تعلق بگیرد.

حالا به نظر می‌رسد برخی به جای اینکه کیلومترها راه را طی کنند تا به واکسن برسند همینجا در کشور واکسن می‌خرند. نه دیگر طاقت انتظار دارند و نه می‌توانند ۱۰ روز در کشور همسایه برای یک دز واکسن بمانند. وقتی با کارت مهر خورده علوم پزشکی بتوانند واکسن را دریافت کنند، چرا برای تزریق یک دز در ارمنستان به شرط ۱۰ روز اقامت بیش از ۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند؟

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗