skip to Main Content
اینفلوئنسرها باید بگویید عکستان دستکاری شده است
کیوسک

قانون مصوب جدید نروژ برای مقابله با «استانداردهای زیبایی»

اینفلوئنسرها باید بگویید عکستان دستکاری شده است

اینفلوئنسرهای نروژی از این پس مکلف می شوند، هنگام انتشار عکس رتوش شده‌شان در رسانه‌های اجتماعی، به مخاطبان به روشنی اعلام کنند که عکس شان دستکاری شده‌ است. این قانون با حمایت وزارت کودکان و امور خانواده‌ی نروژ در جهت مقابله با «استانداردهای زیبایی» تصویب شده است.

این قانون ماه گذشته‌ی میلادی مراحل تصویب خود را گذرانده و هم‌اکنون در انتظار اجرایی شدن توسط پادشاه نروژ است. بر طبق این قانون، آن‌دسته از اینفلوئنسرهای نروژی که از محتوای صفحاتشان کسب درآمد می‌کنند، موظفند از برچسب مخصوصی استفاده کنند. این برچسب توسط دولت تعیین می‌شود و به مخاطب اطلاع‌رسانی می‌کند که تصویر مربوطه دستکاری شده‌ است. این قانون شامل دستکاری فرم، سایز و رنگ پوست بدن – چه پیش از ثبت تصویر (مانند استفاده از فیلتر عکاسی) و چه بعد از ثبت تصویر (مانند روتوش‌های فوتوشاپی)- است؛ بزرگ‌کردن لب‌ها، ویرایش ماهیچه‌ها و باریک کردن کمر از جمله مثال‌هایی است که در این قانون آمده است.

شرکت‌های تبلیغاتی نیز که از این پلتفرم‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، موظفند از این قانون تبعیت کنند. هم‌چنین بر طبق این قانون اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها اگر بابت تولید محتوایشان پول یا خدماتی دریافت کرده‌اند، موظفند این مساله را صراحتا اعلام کنند.
به گزارش ایندیپندنت، فشار اجتماعی خوش‌اندام بودن هم‌اکنون بحث داغ رسانه‌های نروژ است و پژوهشی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که دیدن تصاویر دستکاری شده موجب افزایش تمایل دختران و زنان جوان ۱۸ تا ۲۹ ساله به عمل‌های زیبایی می‌شود. وزارت کودکان و امور خانواده‌ی نروژ ابراز امیدواری کرده که این قانون بتواند از فشار تاثیرات منفی این چنین تبلیغاتی بر کودکان و نوجوانان بکاهد.
در سال ۲۰۱۷ نیز یکی از بزرگترین شرکت‌های آرشیو و فروش عکس در ایالات متحده، گتی ایمیجز، اعلام کرد که عکس‌های رتوش‌‌شده از مدل‌ها را از فروشگاه خود جمع‌آوری می‌کند. در همان‌ سال نیز فرانسه قانونی تصویب کرد که بر طبق آن مجله‌ها موظف می‌شوند تا در صورت استفاده از عکس رتوش شده آن را اعلام کنند.

همچنین بخوانید:  مسمومیت ۲۳دانش‌آموز مدرسه روستایی با گاز دی‌اکسید کربن
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗