skip to Main Content
دام‌های مولد را کشتار می‌کنیم تا شاهد گرسنگی‌ آن‌ها نباشیم
اقتصاد کیوسک

دام‌های مولد را کشتار می‌کنیم تا شاهد گرسنگی‌ آن‌ها نباشیم

مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران دلیل کشتار دام‌های مولد را گرانی و کمبود خوارک برای سیرکردن آن‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید شیر و گوشت بیش از قیمت خرید از دامداران است.

عالی گفت: بیشتر از یکماه است که به دلیل گرانی نهاده‌ها دامداران توان سیر کردن دام‌های خود را ندارند و شاهد گرسنگی آن‌ها هستند.

به گفته عالی؛ کشتار دام‌ها مولد آخرین و تلخ‌ترین تصمیمی است که دامداران گرفته‌اند و تلخی آن بیشتر از آن است که تصور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دامداران نقدینگی برای خرید نهاده‌های دامی گران ندارند، افزود: نهاده گران است اما شیر و گوشت ارزان از دامداران خریداری می‌شود و این امر آن‌ها را با مشکل کمبود نقدینگی برای تامین خوراک دام‌ و سیر کردن دام‌ها مواجه کرده است.

عالی در پاسخ به این پرسش که گرانی نهاده‌ها به دلیل کمبود در تامین و عرضه است، گفت: مشکل گرانی نهاده‌های دامی ربطی به کمبود ندارد، نهاده‌های زیادی وارد شده، اما در گمرک انبار شده و بخشی از آن در حال کپک زدن است.

وی معتقد است؛ سوء مدیریت شرایط کنونی را برای دامداران رقم زده است و هر روز شرایط را بدتر می‌کند.

عالی سامانه بازارگاه را نیز که توسط وزارت جهادکشاورزی برای مدیریت توزیع نهاده‌دامی راه اندازی شده را ناکارآمد دانست.

وی گفت: از ثبت درخواست دامداران تا زمانی که نهاده‌دامی به دست آن‌ها می‌رسد حدود ۳ ماه طول می‌کشد، ضمن اینکه مقدار آن ناکافی بوده پاسخگوی نیاز دام‌ها نیست.

عالی میزان سهم دامداران از نهاده‌های دولتی را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون دامداران ۷۰ درصد نیاز خود به نهاده‌ها را از بازار آزاد و با قیمت بالا تامین می‌کنند.

همچنین بخوانید:  دولت روحانی بنزین سهمیه‌ای را در سکوت حذف می‌کند؟

وی با بیان اینکه تنها راه نجات دام‌های مولد از کشتار تعیین قیمت خرید متناسب با هزینه تمام شده تولید است، گفت: با قیمت دستوری دیگر نمی‌توان صنعت دامپروری کشور را اداره کرد و لازم است هر چه زودتر برای بقای این صنعت قیمت خرید متناسب با هزینه تمام شده تولید تعیین شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗