skip to Main Content
۱۰درصد آب کشور در مسیر عرضه هدر می‌رود
کیوسک

۱۰درصد آب کشور در مسیر عرضه هدر می‌رود

 

قائم مقام وزیر جهاد‌کشاورزی اعلام کرده، حدود ۱۰ درصد از آب کشور در مسیر عرضه و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده هدر می‌رود.

عباس کشاورز گفته: «بر اساس یک مطالعه صورت گرفته بیش از ۹ میلیارد مترمکعب آب در مسیر عرضه هدر می‌رود. برای کشوری که ۱۰۰ میلیارد مترمکعب منابع آب در اختیار دارد ۹ میلیارد مترمکعب آب میزان کمی نیست».
او با انتقاد از نحوه مدیریت آب توسط وزارت نیرو گفته تخصیص آب در کشور بر اساس فشارهای سیاسی انجام می‌شود؛ «آب را دادیم به یک نهاد دولتی که خود راساً تصمیم می‌گیرد و مصلحت تشخیص می‌دهد. فقط به تخصیص می‌پردازد و تخصیص را بر مبنای تقاضای سیاسیون انجام می‌دهد. به طور کلی رویکرد ما تا امروز در مورد آب رویکرد دولتی مطلق، بخشی مطلق، سازه‌ای مطلق و رویکردی بر مبنای استفاده حداکثر آب بوده است. در حالی که همه این رویه‌ها سال‌هاست در آب کارایی خود را از دست داده‌اند».
وی وضعیت آب در کشور را «بسیار شکننده» توصیف کرده و می‌گوید «عده‌ای ادبیات ورشکستگی را به کار می‌برند، اما من هنوز معتقدم ما دچار بحران شدید هستیم. به این معنا که هنوز هم می‌شود شرایط را مدیریت کرد. اما همه باید این را بخواهند، اگر به یک گروه و دولت و ساختار بسنده کنیم، سیل بحران همه ما را خواهد برد».
کشاورز گفته شرایط آب‌های زیرزمینی به‌گونه‌ای است که می‌تواند منجر به تهدید امنیتی سازه‌ای و بروز فاجعه شود؛ «از سال ۴۴ تا ۷۴ یعنی ۳۰ سال، بیلان ۲۰ میلیارد مترمکعب منفی بود، و از ۷۴ تا ۹۵ که یک بازه ۲۲ ساله است، این بیلان ۱۳۵ میلیارد مترمکعب منفی شده، یعنی در این بازه زمانی ۱۱۵ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داشتیم. آنقدر عمق چاه‌ها را زیاد کرده‌ایم که به نظرم قرار است از آن سمت کره زمین بیاییم بیرون. هیچکس نمی‌داند این عدم تعادل بخشی، چه مصیبتی در آینده ایجاد می‌کند. از ۶۰۹ دشت کشور، ۴۱۰ دشت وضعیت بحرانی دارند، اینها عواقب تلخی دارد. افت سطح آب آبخوان‌ها پدیده فرونشست را به دنبال دارد که یک تهدید امنیتی سازه‌ای است، تصور کنید اگر روزی ریل قطار در مسیر تهران به مشهد در یک نقطه‌ای فرو رفت چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد. اگر زمین ساختمان‌ها، تونل‌ها، فرودگاه‌ها، اتوبان‌ها نشست کنند چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟»

همچنین بخوانید:  اولین طرح انتقال آب ایده هاشمی رفسنجانی بود

قائم مقام وزیر جهاد‌کشاورزی با اشاره غیرمستقیم به جنگ آب در بعضی مناطق کشور، هشدار داده «بی‌توجهی به این بحران به تعارضات اجتماعی در بالادست و پایین دست دامن می‌زند».

هدررفت ۱۰ درصدی آب در مسیر عرضه در حالی رخ می دهد که مدام از اهالی کشور خواسته می‌شود در مصرف آب صرفه‌جویی کنند وگرنه با کمبود یا قطعی آب مواجه خواهند شد. به گفته پژوهشگران حوزه آب، هدررفت آب در مسیر عرضه و عدم زیرساخت های مناسب، مصرف بی رویه آب در صنایعی مانند فولاد و جای گذاری این صنایع در مناطق کم آب، تغییر تجاری کاربری زمین، خشکسالی، توزیع نابرابر آب در مناطق و دلایلی از این دست طی سال های اخیر، بحران آب فعلی را پدید آورده اما مسئولان همچنان مردم را مقصر می دانند. سیاست گذاران همواره منشا کمبود آب را بیش از هر عاملی به مصرف خانگی نسبت داده اند و صرفه جویی در مصرف خانگی را علاج درد کمبود آب و قطعی آن عنوان می کنند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗