skip to Main Content
۵۰ تا ۷۰ درصد افراد بالغ کشور با اضافه وزن و چاقی مواجهند
جامعه کیوسک

۵۰ تا ۷۰ درصد افراد بالغ کشور با اضافه وزن و چاقی مواجهند

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم می‌گوید «در حال حاضر ۵۰ تا ۷۰ درصد افراد بالغ کشور، یعنی افراد بالای ۲۰ سال، با اضافه وزن و چاقی روبرو هستند». حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد این افراد دچار چاقی‌اند و مشکل بیشتر آنها مربوط به اضافه وزن است.

به گفته فریدون عزیزی آمار دیابت در سطح کشور به شدت در حال افزایش است؛ به گونه‌ای که در حدود دو دهه قبل شش تا هفت درصد بود ولی امروز این آمار به ۱۰ درصد رسیده و در شهرهای بزرگ ۱۵ درصد به بالاست. در حال حاضر در شهری مثل تهران این آمار یک در ۱۰۰ در سال است یعنی از هر ۱۰۰ نفر افراد بالای ۲۰ سال، سالانه یک نفر به دیابتی‌ها اضافه می‌شود.

وی کنترل این معضل بدون حمایت و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دولت و سازمان‌های ذیربط را غیرممکن، و مشکل اصلی را در بخش اجرا دانسته است.

عزیزی درصد اختصاص یافته از تولید ناخالص ملی به مراقبت‌های بهداشتی و پژوهش در کشور را «بسیار ناچیز» توصیف کرده و گفته است «در برخی کشورها هشت تا ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی به مراقبت‌های بهداشتی اختصاص دارد، در حالی که این رقم در کشور ما دو تا سه درصد است. هم‌چنین سطح پژوهش کشور از درآمد ناخالص بسیار پایین تر از اغلب کشورهاست؛ به‌عنوان نمونه در کشور کره چهار درصد ولی در کشور ما بین ۰/۵ تا ۰/۶ درصد است».

همچنین بخوانید:  ممنوعیت واردات واکسن کرونا به ایران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗