skip to Main Content
اعتصاب گسترده در لبنان
سیاست کیوسک

اعتصاب گسترده در لبنان

پنج‌شنبه گذشته لبنان شاهد اعتصابی گسترده در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی و بن‌بست‌های سیاسی به دعوت اتحادیه‌های کارگری بود.

بحران عمیق اقتصادی و افزایش نقدینگی بیش از ۹۰ درصد ارزش پول ملی لبنان را در دو سال اخیر از بین برده است. همزمان تورم شدید هزینه‌های زندگی را بسیار افزایش داده و برای بسیاری از مردم هیچ چشمندازی برای آینده دیده نمی‌شود.

بانک جهانی اخیرا بحران اقتصادی لبنان را یکی از ده (شاید یکی از سه) بحران بزرگ تاریخ اعلام کرد. با وجود این که دولت کنونی پس از انفجار بیروت در تابستان گذشته استعفا داده، رایزنی‌های میان میشل عون، رئیس جمهور، و سعد حریری که نامزد تشکیل دولت جدید است هنوز بعد از ۱۰ ماه به نتیجه نرسیده. هر دو طرف یکدیگر را به سهم‌خواهی و سد کردن تشکیل دولت جدید متهم می‌کنند.

پیوستن بخشی از نیروهای سیاسی رسمی به این اعتصاب و تعطیلی بانک‌ها اما باعث انتقادهای فراوانی شده است. برای بسیاری از مردم لبنان خود این نیروها عامل یا بخشی از مشکلات بوده‌اند و حمایت‌های آنها از اعتراضات مردم را با هشتگ «شورش طبقه حاکم» در شبکه‌های اجتماعی مسخره کردند.

اعتراضات گسترده از مهر ۱۳۹۸ در اعتراض به کلیت نیروهای سیاسی حاکم بر لبنان آغاز شده و هنوز کم و بیش ادامه دارد. وضعیت اما از آن زمان به مراتب بدتر و اقتصاد لبنان بیش از ۲۰ درصد کوچکتر شده است. دعوای سیاسی اما میان طبقه حاکم ادامه دارد.

همچنین بخوانید:  ساخت «پنهانی» دریاچه مصنوعی در تبریز با حق‌آبه دریاچه ارومیه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗