skip to Main Content
انتخابات پرو؛ تشکیک در نتیجه انتخابات از سوی راست افراطی
سیاست کیوسک

انتخابات پرو؛ تشکیک در نتیجه انتخابات از سوی راست افراطی

با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری پرو، مشخص شد که پدرو کاستیلو نامزد چپگرا با اختلاف ۶۰ هزار رای نماینده راست افراطی را شکست داده است. در نتیجه نهایی که هنوز از طرف کمیسیون انتخابات پرو تایید نشده کاستیلو ۵۰.۱۷ درصد آرای انتخابات را در مقابل ۴۹.۸۳ درصد آرا برای کیکو فوهی‌موری کسب کرده است.
با مشخص شدن پیروزی کاستیلو گروه‌های سیاسی رقیب نتیجه انتخابات را زیر سوال برده و فوهی‌موری خواهان ابطال بیش از ۵۰۰ هزار رای شده است. این با وجود اعلام نهادهای ناظر بین‌المللی در مورد سلامت انتخابات پرو بوده است.
پدرو کاستیلو معلمی در یکی از روستاهای حاشیه‌ای پرو و پسر یک کشاورز بومی، تا چند ماه قبل انتخابات فردی ناشناخته بود. با اقبال طبقات فقیر و به ویژه بومی‌های پرو، با پیروزی در دور اول کاستیلو به همرا فوهی‌موری دختر رییس‌جمهور سابق راست افراطی پرو به دور دوم رفت.

همچنین بخوانید:  نئولیبرالیسم پای صندوق رأی: مورد پرو
کاستیلو با شعار «نه به وجود مردم فقیر در کشوری ثروتمند» و اعلام برنامه‌هایی علیه کمپانی‌های معدنی خارجی و داخلی پرو که به واسطه رشد اقتصادی ۳۰ سال اخیر پرو ثروت‌های انبوهی اندوخته‌اند به صحنه انتخابات آمد و به سرعت محبوب شد.
پرو دومین تولیدکننده بزرگ مس در دنیاست. فلزی که با حرکت اقتصادهای بزرگ دنیا به کربن‌زدایی و برقی‌سازی اقتصاد در این سال‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. تخمین زده می‌شود برای رسیدن به تولید صفر گازهای‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ که توسط اکثر اقتصادهای بزرگ دنیا اعلام شده، تولید سالانه مس به شدت بالا رود. چراکه با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، برای برقی شدن چیزها به مس زیادی نیاز است و بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود که مس جای نفت را بگیرد و این توجه کمپانی‌های بین‌المللی و کشورهای غربی و چین را بیش از پیش به تولیدکنندگان عمده مانند پرو جلب کرده است.
در چنین شرایطی قبول نکردن نتایج انتخابات از طرف راست افراطی و هجمه رسانه‌های جریان اصلی علیه کاستیلو نگرانی‌هایی در مورد کودتای انتخاباتی ایجاد کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗