skip to Main Content
چین و بیت‌کوین
اقتصاد پیشنهاد میدان یادداشت روز

هنگامی که پاشنه آشیل بیت‌کوین نمایان می‌شود

چین و بیت‌کوین

هواداران رمزپول‌های مجازی همانند بیت‌کوین افتخار می‌کنند که پولی آزاد و به دور از امکان دسترسی حکومت‌ها را یافته‌اند. آنها می‌گویند بیت‌کوین نه کاغذ است که نیاز به چاپخانه دولتی داشته باشد و نه توسط بانک مرکزی کنترل می‌شود. بیت‌کوین از طریق الگوریتم‌های پیچیده ریاضی خودش خودش را اداره می‌کند. اما سقوط قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر این فرضیه را با چالش گرفته است. یکی از دلایل اصلی سقوط قیمت بیت‌کوین تصمیم دولت چین برای مبارزه با ماینینگ بیت‌کوین و نقشی مرکزی این کشور در صنعت بیت‌کوین است.

بیت‌کوین و دیگر رمزارزها اگرچه به اصطلاح مجازی هستند، اما زیرساخت‌هایی که برای وجود آنها مورد نیاز است، همانند انبوهی از کامپیوترها که باید معماهای پیچیده ریاضی را حل کنند تا امکان خلق و چرخش این پول‌ها فراهم شود، فیزیکی هستند و قابل دسترس. در هفته‌های اخیر با اعلام دولت چین برای ممنوع کردن ماینینگ بیت‌کوین، امکان این دسترسی به خوبی در سقوط قیمت این رمزارز مشخص شد.
امروزه نزدیک به ۷۵ درصد بیت‌کوین ماین شده در دنیا در چین اتفاق می‌افتد. دلیل تمرکز ماینینگ بیت‌کوین در چین ساختار خاص اقتصادی این کشور و رشد خیره‌کننده آن در دهه‌های اخیر بوده که مجموعه عظیمی از نیروگاه‌های تولید برق آبی و ذغال سنگ به وجود آورده است. همانند هر رشد بزرگ اقتصادی در تاریخ جهان مدرن، در سال‌های اخیر مشخص شده که به خاطر برآوردهای اشتباه برای نیاز به برق، در نقاط مختلف چین حجم قابل توجهی از برق تولیدی وجود دارد که مصرف قابل توجهی نداشته است. رشد اقتصادی بی‌سابقه چین، مدل مدیریت مرکزی این رشد، انبوهی برق به اصطلاح اضافه ایجاد کرده که در کنار زیرساخت‌های پیشرفته دیجیتال، چین را به کانون ماینینگ بیت‌کوین تبدیل کرده است.

همچنین بخوانید:  قیام علیه اهرام

تخمین زده می‌شود که میزان مصرف برق چین برای ماینینگ بیت‌کوین بیش از کل مصرف کشور ایتالیا است. نقش پررنگ نیروگاه‌های ذغال سنگ و اعلام چین برای رسیدن به تولید صفر گازهای گلخانه‌های در سال‌های پیش رو، دولت این کشور را به سمت ممنوع کردن مبادله بیت‌کوین و مقابله با ماینینگ آن سوق داده است. از سوی دیگر اعلام راه افتادن پول مجازی چین در ماه‌های اخیر به دلایل دولت برای مقابله با بیت‌کوین افزوده است. پول مجازی چین که از تکنولوژی بلاک‌چین همانند بیت‌کوین استفاده نمی‌کند، مصرف برق بسیار کمتری در مقایسه با بیت‌کوین دارد و به شکل مرکزی مدیریت می‌شود.
در تکنولوژی بلاک‌چین رمزارزها، امکان خلق و مبادله رمزارز از طریق حق مساله‌های پیچیده ریاضی به صورت غیرمرکزی فراهم می‌شود و هرچه تعداد رمزارزها بیشتر شود، این مسائل طولانی‌تر و پیچیده‌تر شده و زمان و توان محاسباتی بیشتری برای آنها مورد نیاز است.
با سرکوب تولید بیت‌کوین در چین سوالی که بازار بیت‌کوین را به هراس انداخته این است که کدام کشور جهان برق مازادی معادل کشور ایتالیا برای بیت‌کوین دارد؟ گروهی از فعالان خوش‌بین بیت‌کوین به آمریکا اشاره می‌کنند که می‌تواند جای چین را در زیرساخت‌های بیت‌کوین بگیرد. اما آیا دولت بایدن که اعلام کرده تا سال ۲۰۵۰ به تولید گازهای گلخانه‌ای صفر خواهد رسید علاقه‌ای به جایگزینی آمریکا با چین خواهد داشت؟ نیاز عظیم به برق برای برقی کردن حمل و نقل و صنایع آمریکا، هرگونه توجیهی در راستای استفاده از این کالای نایاب را برای تولید بیت‌کوین از میان خواهد برد. حتی اگر این برق به واسطه انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شود!

همچنین بخوانید:  جنس، مذهب و گفتمان

با پشت کردن چین به بیت‌کوین، این رمزارز مجازی پایه‌های فیزیکی خود را از دست خواهد داد و در نبود زیرساخت‌های فیزیکی، جهان مجازی و پولش موجودیت و ارزشی ندارند. رمزارزهای مجازی به دلیل ساختار خود که با گسترش‌شان بیشتر و بیشتر نیازمند جهان فیزیکی و منابع الکتریسیته آن می‌شوند، تناقض خود را این روزها به خوبی نشان می‌دهند. بیت‌کوین و رمزارزهای شبیه آن، هر چه محبوب‌تر شوند در جهانی با منابع فیزیکی محدود قدم به قدم به لحظه مرگ و پایان خود نزدیک‌تر می‌شوند.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗