skip to Main Content
ترک تحصیل موقت دانش‌آموزان ابتدایی در دوران کرونا
کیوسک

«شاد» برخی والدین را به ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه بی‌اعتماد کرد

ترک تحصیل موقت دانش‌آموزان ابتدایی در دوران کرونا

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرده، در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ حدود ۲۱۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی از تحصیل بازمانده‌اند و خانواده‌های برخی از این دانش‌آموزان به دلیل شیوع کرونا و شرایط تحصیل آنلاین از ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس امتناع کرده‌اند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره آمار بازماندگان از تحصیل گفته:« در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ حدود ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داشتیم و طبق تحقیقات ما، اکثر این دانش‌آموزان جزو کودکانی نبودند که نگرانی از بابت امکانات تحصیل در آن‌ها وجود داشته باشد و یا اصلا نتوانند به مدرسه بیایند. بلکه خانواده‌هایشان به دلیل اینکه یک سال به آن‌ها فرصت دهند و همچنین نگرانی از بابت شیوع کرونا این کار را کردند.»

به گفته او بیشترین آمار برای «امتناع» از ورود دانش‌آموزان به مدرسه در زمان کرونا در شهر‌های بزرگ به ویژه در تهران بوده است.

هرچند تا قبل از این هم، آمار بازماندگی از تحصیل به‌دلیل فقر و محرومیت در ایران زیاد بود اما به‌نظر می‌رسد این آمارها بنا به دلایل دیگری نیز در حال رشد است. دولت در ماه‌های طولانی شیوع کرونا، با راه‌اندازی شبکه ملی دانش‌آموزی(شاد)، بستر آموزشی مدارس را از شکل حضوری به آنلاین تغییر داد اما با این آمارها و مشاهدات تجربی خانواده‌ها به‌نظر می‌رسد،‌ این شبکه نتوانسته اعتماد برخی والدین و دانش‌آموزان را به خود جلب کند و از کارآمدی لازم برای آموزش برخوردار باشد.

یکی از بحران‌های آموزش از طریق شبکه شاد بی‌توجهی به شرایط هر کدام از خانواده‌های جامعه بوده و بیش از پیش بار آموزش تحصیلی را بر دوش والدین به‌خصوص مادران انداخته است. محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی معلمان پیش‌تر گفته بود:« بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی روستاها تحصیل می‌کنند، عموما خانواده‌های این افراد آن‌طور که باید و شاید از سواد مناسب برخوردار نیستند و در معرض افت تحصیلی هستند. همچنین در شهرها نیز خانواده‌ها به‌ویژه مادرانی که از سطح تحصیلات مناسب برخوردار نیستند و نمی‌توانند دانش آموزان را پشتیبانی کنند. از سوی دیگر برخی مادران شاغل نیز نمی‌توانند به وضعیت تحصیل دانش‌آموزان رسیدگی کنند. در اصل آموزش‌های آنلاین در دبستان متکی به همکاری معلم، خانواده و دانش‌آموز است. در این شرایط، همکاری بین معلم و خانواده دشوار است.»

همچنین بخوانید:  ژرژ وه‌آ آموزش عالی را در لیبریا رایگان اعلام کرد

به گفته فعالان صنفی بازماندن از تحصیل، افت تحصیلی و انداختن مسئولیت آموزش تحصیلی از آموزش و پرورش بر دوش والدین جزو پیامدهای بی‌شمار سیاست‌گذاری ضعیف دولت در زمینه آموزش در دوران کرونا است.

2 نظر
  1. من دخترانم که دوقلو هستند و پایه ی اول بودند و متاسفانه در شرایط کرونا چیزی یا نگرفته اند و من امسال را میخواهم ترک تحصیل موقت داشته باشند و سال بعد به پایه دوم بروند

    1. منم برای پسرم که کلاس دوم رو یاد نگرفته، امسال همین کار رو میکنم، تا با کلاس خصوصی مشکلاتش حل کنم، سال بعد بره سوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗