skip to Main Content
حمایت تظاهرکنندگان از فلسطین در جهان
کیوسک

حمایت تظاهرکنندگان از فلسطین در جهان

در روزهای گذشته مردم بسیاری در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمده‌اند. آن‌ها حملات هفت روز گذشته اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف جنگ‌اند. تظاهرکنندگان در بسیاری از شهرها خواستار اتمام آپارتاید علیه فلسطینی‌ها توسط اسرائیل‌اند و این رویه‌ اسرائیل را نسل‌کشی خوانده‌اند. از دوشنبه‌ی گذشته یعنی شروع حملات، غزه با مشکل آب پاک روبرو شده است، چرا که منبع بزرگی از تصفیه آب بر اثر برخورد موشک از کار افتاده است و این نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از دسترسی به آب پاکیزه محروم شده‌اند.

تنها لابراتوآر موجود در غزه که در آن تجهیزات مربوط به تولید و همین‌طور توزیع واکسن کرونا نگهداری می‌شد بر اثر بمباران از کار افتاده است، این یعنی نه‌ تنها مشکل آب، بهداشت عمومی را تضعیف می‌کند که دسترسی نداشتن به دارو می‌تواند زنگ خطری برای شیوع بیشتر کرونا در غزه باشد. به تازگی نیز مقر خبرگزاری‌هایی همچون اسوشیتد پرس و الجزیره در غزه هدف حمله‌های اسرائیل قرار گرفته است. تعداد کشته‌شده‌ها در نوار غزه از دویست نفر بالاتر رفته است که این عدد از جنگ ۲۰۱۴ بیشتر است و بسیاری از کشته‌های حملات اخیر کودکان بوده‌اند.

هم‌چنین در یک اقدام کم‌سابقه، فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی و غزه، در اعتراض به خشونت علیه عرب‌های ساکن اسرائیل دست به اعتصاب زدند. میلیون‌ها نفر فلسطینی کارگر، مغازه‌دار و غیره و غیره چه در اسرائیل و چه در غزه امروز (سه‌شنبه) گردهم آمدند تا به این تجربه‌ی مشترک‌شان یعنی مورد خشونت واقع شدن از سمت اسرائیل اعتراض کنند.

در همین راستا کنشگران فرانسوی برای شرکت در تظاهرات در پاریس در هفته گذشته فراخوان داده بودند. طی این تظاهرات که توسط پلیس به خشونت کشیده شد، بسیاری از جمله یک ارتشی بازنشسته ۷۱ ساله دستگیر شدند، دستگیری این مرد ۷۱ ساله منجر به خشم بسیاری از کنشگران فرانسوی شد. لندن، نیویورک، مادرید، بلژیک و شهرهایی در آلمان هم صحنه‌ی تظاهرات گسترده علیه اسرائیل شده است.

همچنین بخوانید:  درباره شمار کشته‌های فلسطینی و اسرائیلی

همچنین در خاورمیانه، شهر دوهه در قطر، بغداد، لبنان و شهرهایی در جنوب آفریقا، و همچنین آنکارا در همبستگی با مردم فلسطین به خیابان‌ها آمدند. به گفته نیویورک تایمز این میزان از هم‌صدایی در برخورد با حملات و نحوه برخورد اسرائیل با فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی و نوار غره از سمت جهان کم‌نظیر بوده است.

به نظر می‌رسد مبارزات سالیان فلسطینان و جنبش تحریم (بی‌دی‌اس)‌ در جامعه جهانی بلاخره منجر به تغییراتی در به رسمیت شناخته شدن جنایات اسرائیل شده است. دیده‌بان حقوق بشر نیز امسال در گزارشی براساس قوانین بین‌المللی ۱۹۷۳ مقامات اسرائیل را به جنایت آپارتاید و جنایت علیه بشریت اعلام کرد. در این قوانین آپارتاید «کنش‌های غیرانسانی به هدف استقرار و حفظ سلطه‌ی یک گروه قومیتی/نژادی بر گروهی دیگر و سرکوب سیستماتیک آنها» تعریف شده است.
با این‌همه در ایران سیاست‌های متضاد داخلی و خارجی حکومت باعث شده که بسیاری از ایرانیان حمایت از فلسطین را با حمایت از سیاست‌های  ناعادلانه‌ و دوگانه برابر بدانند و نسبت به آن بدبین باشند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗