skip to Main Content
کارزار کوواکس یک‌‌پنجم میزان مقرر واکسن توزیع کرد
کیوسک

موج دوم کووید در هند، عدم همکاری جهانی و سودجویی؛ موانع کوواکس در توزیع

کارزار کوواکس یک‌‌پنجم میزان مقرر واکسن توزیع کرد

کارزار جهانی کوواکس تاکنون تنها یک پنجم از واکسن کرونا را که بنا بود تا ماه اردبیهشت (می) توزیع کرده باشد، توزیع کرده است. به تحلیل وبسایت گاردین، دلیل این امر هزینه‌های صادرات، نگهداری، و کمبود ذخایر بوده است.
بخشی از این کاهش به منع صادرات واکسن در هند، یعنی بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن صادراتی، برمی‌گردد که در حال حاضر بزرگترین موج همه‌گیری کرونا را تجربه می‌کند.  اما با این‌همه، میزان صادرات از آنچه پس از شروع موج دوم هند پیش‌بینی می‌شد نیز کمتر بوده است.
کشورهای بزرگی مانند برزیل و اندونزی تا کنون تنها یک‌دهم میزان واکسن اکسفورد/استرازنکای مقرر را دریافت کرده‌اند، و کشورهایی مثل بنگلادش، مکزیک، میانمار و پاکستان هیچ واکسنی از این طریق دریافت نکرده‌اند.
رواندا تنها ۳۲ درصد واکسن مقرر را دریافت کرده، که این بیشترین میزان واکسن دریافتی در قاره آفریقا بوده است.
به طور کلی تا دیروز، تنها ۲۱ درصد از واکسن مقرر شده تا ماه می به کشورهای مربوطه رسیده است.
کوواکس که کارزاری جهانی برای تهیه و توزیع واکسن کرونا با استفاده از منابع کشورهای ثروتمند است، قصد داشت  واکسیناسیون حداقل ۲۰ درصد جمعیت تمام کشورها را تا پایان امسال پوشش دهد. اما از آنجا که این کارزار به صورت خیریه‌ای انجام می‌شود و وابسته به کمک‌های دولت‌ها و شرکت‌های داروسازی است، تضمینی برای تحقق اهداف از پیش‌تعیین شده آن وجود ندارد. کشورهای ثروتمند همزمان با ثبت قرارداد با کوواکس با شرکت‌های داروسازی نیز قراردادهای خصوصی امضا کرده‌اند و وعده پول بیشتر برای دسترسی به واکسن را داده‌اند. شرکت‌هایی مانند فایزر میزان اندکی از تولیدات خود را به کوواکس فروخته‌اند و بخش انبوه تولیدات خود را در قراردادهای گران‌قیمت می‌فروشند.
با این حال کوواکس با تکیه بر تولیدات شرکت «سروم» هند بنا بود میزان قابل‌توجهی واکسن آکسفورد برای کشورهای درحال توسعه و فقیرتر فراهم کند. اما روند تولید این موسسه از آنچه پیش‌بینی می‌شد آهسته‌تر بوده است، و بخشی از علت به محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا برای صادرات مواد اساسی لازم برای تولید واکسن‌ برمی‌گردد.
البته یونیسف، یکی از همکاران کوواکس، به رویترز گفته است که  تولیدکنندگانی خارج از هند پیدا شده و تا آخر ماه می ۶۵ میلیون دوز واکسن دریافت خواهد کرد.
انحصارطلبی و سودخواهی کشورهای ثروتمند در تولید و توزیع واکسن کرونا یکی از عوامل مهم در ادامه‌دار شدن پاندمی بوده است. در حالی که کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، اسرائیل، و شیلی بخش قابل‌توجهی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. بسیاری از کشورها همچون ایران هنوز واکسیناسیون در مراحل اولیه است. سوءمدیریت داخلی در اولویت‌بندی‌ها و سیاست توزیع، خرید و تولید واکسن نیز به این موضوع دامن زده است.
همچنین بخوانید:  نظامی‌ها تا پول نگیرند بالگرد نمی‌دهند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗