skip to Main Content
۸۷ درصد تزریق واکسن در کشورهای ثروتمند بوده است
اقتصاد کیوسک

۸۷ درصد تزریق واکسن در کشورهای ثروتمند بوده است

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان سلامت جهانی (WHO) در یک نشست خبری از عدم‌توازن هولناک در توزیع جهانی واکسن کرونا انتقاد کرد و گفت «اکثر کشورها حتی واکسن لازم برای تزریق به کارکنان بخش‌های درمانی و سایر گروه‌های پرخطر را در اختیار ندارند.»

ادهانوم گفت «تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ در جهان تزریق شده ولی ۸۷ درصد از این موارد در کشورهای ثروتمند بوده و سهم کشورهای فقیر کمتر از ۰٫۲ درصد بوده است.»

وی افزود: «به طور متوسط در کشورهای ثروتمند از هر ۴ نفر یک نفر واکسن دریافت کرده است ولی این رقم در کشورهای کم‌درآمد کمتر از یک نفر از هر ۵۰۰ نفر است. کمبود واکسن به ناسیونالیسم و دیپلماسی در زمینه واکسن دامن زده است.» او اضافه کرد که الان دوران همکاری است و نه قدرت‌نمایی.


تاکنون اسرائیل، انگلستان، شیلی، آمریکا و بحرین بیشترین درصد واکسیناسیون را داشته‌اند. بسیاری از کشورهای ثروتمند علاوه خرید واکسن مورد نیاز، با خرید دوز بیشتر از واکسن مانع دسترسی دیگر کشورها به واکسن کرونا شده‌اند.

برای پایان همه‌گیری ناشی از کووید- ۱۹ باید تا ۷۰% افراد ایمن شوند. اما در اولویت قرار گرفتن سود تجاری به دسترسی عادلانه و همگانی دارو و واکسن موجب شده تا همکاری جهانی لازم برای دستیابی به ایمنی جمعی صورت نگیرد.

همچنین بخوانید:  ارجحیت سود مالی بر مردم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗