skip to Main Content
تصمیم بنیاد شهید برای حمایت از فرزندان شهدا و جانبازان بالای هفتاد درصد
جامعه کیوسک

تصمیم بنیاد شهید برای حمایت از فرزندان شهدا و جانبازان بالای هفتاد درصد

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشستی در سفرش به سنندج کردستان با خبرنگاران اعلان کرده است که « براساس بند ج ماده ۸۷ احکام برنامه ششم دولت مکلف شد تمام فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد را جذب کرده و به استخدام درآورد.» به گفته اوحدی تمام برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا انجام شده است و مقرر است که روز پنج‌شنبه ۱۹ فروردین دفترچه آزمون استخدامی به این منظور منتشر شود.

این مقام در این نشست اعلام داشته است که یکی از رانه‌های این تصمیم فشار اقتصادی ناشی از شیوع همه‌گیری کروناست. در بند الف ماده یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است: «ایثارگر به کسی اطلاق می‌گردد که برای استمرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود.»

بسیاری معتقدند با همین تفسیر شهرهایی که در هشت سال جنگ ایران و عراق در مناطق مرزی ایران بوده‌اند و تجربیاتی همچون بمباران شیمیایی و خرابی‌های ناشی از جنگ در شهرها و روستاها را تجربه کرده‌اند نیز باید از خدمات بنیاد شهید برخوردار شوند. این در حالی‌ست که مواردی همچون از دست دادن دست و پای افراد به علت قرارگرفتن روی مین‌های خنثی نشده‌‌ی باقی مانده از جنگ ایران و عراق در اکثر موارد مشمول این قانون نمی‌شوند و کمتر کمکی به این افراد می‌شود. در سال ۶۲ قانونی وجود داشت با عنوان نحوه جبران خسارت وارده به مصدومان مین که در سال ۸۹ اصلاح شد. طبق ماده ۲ این قانون باید در هر فرمانداری پرونده‌ای برای مصدومان مین تشکیل شود و در کمیسیونی متشکل از بنیاد شهید، بنیاد جانبازان، فرمانداری‌ها و نهادهای نظامی، به این پرونده رسیدگی شود. اما به نظر می‌رسد که در عمل افراد بسیار کمی می‌توانند تحت حمایت این کمیسیون قرار بگیرند.

همچنین بخوانید:  فروش سردیس توت‌عنخ‌آمون علیرغم تمام مجادلات

ضمن این‌که با توجه به گذشت نزدیک به سی سال از جنگ ایران و عراق بسیاری از افرادی که شامل این شکل از استخدام می‌شوند، یا تا به امروز وارد بازار کار شده‌اند و یا احتمالا در سال‌های نزدیک به بازنشستگی باشند و از این طرح بهره‌مند نشوند. به نظر میرسد هدف از این طرح در وهله اصلی حمایت از خانواده‌هایی‌ست که در جنگ‌های اخیر در منطقه همچون سوریه شرکت‌کرده‌اند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗