skip to Main Content
همه‌گیری تبعیض را عمیق‌تر کرده
Demonstrators throw rocks at the National Palace during a march to commemorate International Women's Day and protesting against gender violence, in Mexico City, Monday, March 8, 2021. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
کیوسک

اعتراضات هشت مارس در جهان

همه‌گیری تبعیض را عمیق‌تر کرده

وبسایت دموکراسی نئو به مناسبت روز جهانی زن، با کنشگرانی از فیلیپین، مکزیک و گوآتمالا مصاحبه‌ کوتاهی انجام داده است. میلیون‌ها زن در کشورهای مختلف به مناسبت روز جهانی زن به خیابان‌ها آمدند. سال ۲۰۲۰ به واسطه همه‌گیری زن‌ها تجربه عمیق‌تری از بالا رفتن فقر، بی‌کاری و خشونت داشته‌اند. بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که خشونت خانگی در دوران همه‌گیری افزایش داشته است و زن‌های خانه‌دار، زن‌های شاغلی که مسئولیت بزرگ‌کردن فرزندان هم بر عهده آن‌هاست، در معرض آسیب‌های جدی‌ای بوده‌اند. امسال هشت‌ام مارس، از سال‌های پیشین خشونت‌آمیزتر بوده است، و در بسیاری از کشورها مانند مکزیک، گزارش‌هایی از درگیری‌های خیابانی طی تظاهرات منتشر شده است.

در فیلیپین صدها زن در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری در مانیلا شعار داده‌اند «کشتن ما را متوقف کنید» تظاهر کننده‌‌ها همچنین از رئیس‌جمهور دوترته خواستار شدند تا از مقام خود استعفا دهد. جومز سالوادور یکی از کنشگران حقوق زن در فیلیپین می‌گوید: «می‌خواهیم بگوییم ویروسی که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم خطرناک‌تر و کشنده‌تر از کروناست، ما با دولتی ضد-مردم، ماچو ،فاشیست و فاسدی به رهبری دوترته طرفیم.»

در هند در ادامه اعتصاب‌های کشاورزان این‌بار زنان کشاورز در اعتراض به قوانین جدید کشاورزی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در استرالیا صدها کارگر،پرستاران و معلم‌ها در مقابل ساختمان دولت در سیدنی جمع شدند، و فضای امن کاری و جلوگیری از خشونت علیه زنان را خواستار شدند.

در مکزیک نام زن‌های قربانی زن‌کشی روی پارچه‌هایی چاپ شد و طی تظاهرات بزرگی بر نرده‌های محافظتی کاخ ریاست‌جمهوری آویزان شد. در سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ فقره زن‌کشی در مکزیک گزارش شده است. مارسلا کنشگر مکزیکی می‌گوید: «فکر می‌کنیم خیلی مهم است که نام این زن‌ها نوشته شود چرا که ما برای آن‌ها می‌جنگیم. ما عدالت می‌خواهیم. ما می‌خواهیم که مردم متوجه اتفاقی که می‌افتد باشند و می‌خواهیم صدایمان به گوش رئیس‌جمهور که این‌جا زندگی می‌کند برسد.»

همچنین بخوانید:  سایت دیده‌بان آزار خیابانی شروع به کار کرد

در گوآتمالا هم صدها زن و دختر در اعتراض به بالا رفتن زن‌کشی در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری جمع‌ شدند. کنشگران و معترضان در مراسمی برای کشته‌شده‌ها رقصیدند و شعار دادند. یکی از معترضان می‌گوید: «من رویای آزاد شدن زن‌ها از خشونت را می‌بینم. رویای راه رفتن در خیابان با آرامش، با این اطمینان که حتما زنده به خانه برخواهم گشت. ما خواستار آزادی زنان از این نظام مردسالار هستیم.»  روز جهانی زن در گوآتمالا همچنین بهانه‌ای برای بزرگداشت ۱۴ دختری شد که به جرم اعتراض علیه آزار جنسی در یتیم‌خانه‌ای نزدیک شهر به آتش کشیده شدند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗