skip to Main Content
یوزهای نایبندان امکان جفت‌گیری ندارند
زمین کیوسک

یوزهای نایبندان امکان جفت‌گیری ندارند

یوزپلنگ‌های نایبندان طبس امکان جفت‌گیری ندارند، چرا که یوزهای ماده یا از منطقه رفته‌اند و یا نابود شده‌اند؛ رییس پیشین اداره محیط زیست طبس با اعلام این خبر، نسبت به خطر انقراض این گونه جانوری هضدار داده و گفته «مهم‌ترین پناهگاه یوزپلنگ در استان خراسان جنوبی، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس است که در این منطقه نیز طی سال‌های اخیر تنها توانسته‌ایم یوزپلنگ‌های نر را رصد کرده و یوزپلنگ آسیایی ماده مشاهده نکرده‌ایم و این امر زنگ خطری برای انقراض این گونه است».

اسدالله حاتمی توضیح داده «بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در این منطقه زندگی می‌کند که نشان‌دهنده خاص بودن این منطقه از نظر محیط زیستی است. حوادث جاده‌ای و کمبود طعمه از مهم‌ترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس و تهدیدکننده جان یوزپلنگ‌هاست. آمار یوزپلنگ در منطقه متغیر است چون یوز در مکان ثابتی نمی‌ایستد و در مکان‌های مختلف در حرکت است؛ اما اگر در پناهگاه نایبند بمانند منطقه نایبند از لحاظ منابع آبی و غذایی و امنیت منحصر به فرد بوده و زیستگاه مناسبی برای این گونه است».

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست فروردین ۹۹ اعلام کرده بود در حال حاضر جمعیت این حیوان در کشور حدود ۳۰ فرد است و فقط ۴۰ درصد از زیستگاه‌های یوز در مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست قرار دارد. وی تکه تکه شدن زیستگاه و عبور شبکه‌های ارتباطی را اولین و تصادفات جاده‌ای را دومین عامل تهدید یوزپلنگ‌ها نامیده بود. طی سال‌های ۷۴ تا ۹۵، ۱۹ یوزپلنگ صرفا در تصادفات جاده‌ای تلف شده‌اند.

همچنین بخوانید:  کاهش جریمه قطع درختان تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗