skip to Main Content
محل سکونت: مهم‌ترین تعیین‌کننده تفاوت درآمد مردم جهان
اقتصاد کیوسک

محل سکونت: مهم‌ترین تعیین‌کننده تفاوت درآمد مردم جهان

بر اساس بررسی‌های تجربی برانکو میلانوویچ، یکی از مهم‌ترین پژوهشگران معاصر بی‌عدالتی اجتماعی، محل سکونت افراد مهم‌ترین تعیین‌کننده میزان درآمد آنها در هرم درآمد جهانی است. میلانوویچ نشان می‌دهد که که رانت شهروندی و محل زندگی بیش از تمام عوامل دیگری همانند تحصیلات، تخصص و مزیت‌های خانوادگی تعیین‌کننده درآمد افراد در مقیاس جهانی است. بر این اساس بیش از دو-سوم شانس افراد برای کسب درآمد بالا در جهان به محل اقامت آنها مربوط است.
داده‌هایی که ملانوویچ از آمارهای درآمد خانوار در ۱۱۸ کشور جهان جمع کرده نشان می‌دهند که یک شهروند نروژ فاقد تحصیلات و تخصص در قعر هرم درآمدی این کشور، ۱۷ برابر درآمدش از متوسط افراد بالای هرم درآمد تانزانیا در آفریقا بیشتر است. وجود چنین اختلاف عظیمی و به قولی رانت شهروندی، توضیح دهنده مهاجرت میلیون‌ها نفر در دهه‌های اخیر از کشورهای فقیر به ثروتمند است.
بسیاری از کسانی که در کشورهای ثروتمند زندگی می‌کنند درآمد و سطح زندگی خوب خود را به دلیل عواملی شخصی همانند سخت‌کوشی، تحصیلات و تخصص خود می‌دانند. در حالی که این افراد اگر با همه تحصیلات و تخصص خود در یکی در کشورهای توسعه نیافته و فقیرتر زندگی می‌کردند، به احتمال زیاد از فقیرترین گروه‌های کشور کنونی خود درآمد کمتری داشتند.
گفتنی است که محل کشورهای جهان در هرم ثروت و درآمد جهانی پروسه‌ای تاریخی و در کنار عوامل داخلی، تحت تاثیر عواملی خارجی همانند استعمار و جنگ در گذر صدها سال شکل گرفته است.

همچنین بخوانید:  وقت‌کشی کارفرمایان در جلسات تعیین حداقل دستمزد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗