skip to Main Content
معصومه ابتکار: نمی‌توان گفت وام ازدواج کودک‌همسری را افزایش می‌دهد
جامعه کیوسک

معصومه ابتکار: نمی‌توان گفت وام ازدواج کودک‌همسری را افزایش می‌دهد

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، درباره افزایش کودک همسری به علت افزایش وام ازدواج گفته «در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد که عملا وام ازدواج منجر به افزایش کودک‌همسری شده باشد». وی درباره سن ازدواج نیز گفته «ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم؛ سن ازدواج باید متناسب با زمانی باشد که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، برای مثال ما مخالف ازدواج فردی که به ۱۶ سال و به تشخیص و انتخاب رسیده و آمادگی لازم را برای ازدواج دارد، نیستیم».

این حرف‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که محمدمهدی تندگویان، معاون وزارت ورزش و جوانان، سال گذشته و در پی افزایش دو برابری وام ازدواج گفته بود «بر اساس آمارهای به دست آمده از بانک مرکزی در شش ماهه نخست سال‌جاری ازدواج افراد زیر ۱۵ سال ۴ برابر کل سال گذشته بود و همین امر نگرانی‌ها را در حوزه کودک همسری بسیار افزایش داده است و مشخص شده که عملاً در برخی استان‌ها، خانواده‌ها در حال فروش دختران خود هستند. در مناطقی که فقر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد، رقم ۳۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی است و همین قضیه هم باعث شده که ازدواج در سنین زیر ۱۵ سال در چنین مناطقی افزایش پیدا کند».

دبیر کارگروه حقوق کودک کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی نیز چند روز پیش هشدار داده بود «پرداخت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران کمتر از ۲۳ سال ممکن است موجب ازدواج زودهنگام شود».

بر اساس قانونی که اخیرا تصویب شده پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال هر کدام مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت می‌کنند.

همچنین بخوانید:  ازدواج ۷۰۰۰ دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۹۹
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗