skip to Main Content
کلاغ‌ها هم مثل انسان‌ها «خود»آگاه‌اند
زمین کیوسک

کلاغ‌ها هم مثل انسان‌ها «خود»آگاه‌اند

کلاغ‌ها به طور اعجاب‌انگیزی از آن‌چه ما فکر می‌کردیم باهوش‌ترند. مشاهدات جدید نشان می‌دهند که کلاغ‌ها (و همین‌طور زاغ و دیگر انواع این‌گونه) «بر دانش خود آگاهی دارند، و قابلیت تعمق بر افکارشان را دارند.» این قابلیت درواقع ریشه‌ی دستیابی گونه‌ها به «خودآگاه» است، توانایی‌ای که تنها در بخش کوچکی از گونه‌ها به غیر از انسان قابل مشاهده بوده است.

در تحقیقات جدید، گروهی از دانشمندان آلمانی، کلاغ‌ها را در معرض پازل‌های پیچیده‌ای قرار داده‌اند، و طی حل کردن پازل‌ها توسط کلاغ‌ها، بخش‌هایی از نورون‌های مغز آن‌ها را مورد مطالعه قرار دادند. هدف از این مطالعه فهمیدن شیوه حل مسئله و شناخت آن توسط کلاغ‌ها بوده است. دانشمندان می‌خواستند شیوه مشخصی از فکر کردن در کلاغ‌ها را مورد بررسی قرار دهند که به آن آگاهی وابسته به حس گفته می‌شود. این پازل‌ها اگرچه به ظاهر ساده‌اند اما نیاز به راه‌حل‌های پیچیده ذهنی دارند، و طی آن‌ هزاران نورون حساس به آنالیز در مغز کلاغ‌ها فعال شده است.

کلاغ‌ها می‌توانند شغل اتخاذ کنند، دانش‌ خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و حتی برای سوگواری‌هایشان مراسم به جا بیاورند. اما آن‌چه این آزمایش پزشکی جدید در اختیار ما گذاشته و آن‌چه از تصور ما در مورد کلاغ‌ها تغییر خواهد داد هنوز در حال پروسه است.

همچنین بخوانید:  هوای پاک‌تر زندگی میلیون‌ها پرنده را نجات می‌دهد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗