skip to Main Content
خودکشی ده‌ها داوطلب کنکور در سال‌های گذشته
جامعه کیوسک

کنکور در کشورهای دیگر منسوخ شده است

خودکشی ده‌ها داوطلب کنکور در سال‌های گذشته

نابرابری در دسترسی دانش‌آموزان به منابع آموزشی و فشار روانی‌ای که این داوطلبان متحمل می‌شوند، نگرانی‌های موجود در ارتباط با کنکور را افزایش داده است. بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش به تازگی اعلام کرده: « در سال‌های گذشته در بولتن‌های محرمانه، اخباری از خودکشی ده‌ها نفر از داوطلبان کنکور داشتیم.». این اظهارات با واکنش از سوی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش همراه شد. عباس سلطانیان اعلام کرد:« شیوه فعلی برگزاری کنکور مطلوب نیست و در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده است.»
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش راه‌حل‌هایی برای مقابله با این معضل را پیشنهاد داده است. این راه‌حل‌ها به طور خلاصه به این ترتیب بیان شده‌اند؛
«در مصوبه سال ۸۶ شورای سنجش و پذیرش ماده‌ای مبنی بر اینکه وضعیت کنکور به این شکلی که اکنون در حال اجرا است، باید حذف شود که بعدها در تجدیدنظری که سال ۹۲ انجام شد، این ماده حذف و این بحث مطرح شد که به تدریج باید سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا کند و تاثیرگذاری خود کنکور را کم کنیم، چرا که در یک جلسه ۴ ساعت دانش‌آموز با استرس خیلی بالا آزمون می‌دهد.مجموعه مدیریتی کشور همه متفق‌القول هستند که این شیوه کنکور، راه مناسبی نیست و البته استرس‌زا است.»
«ما زمانی می‌توانیم فشار روی دانش آموزان را کم کنیم که آمال و آرزوهای دانش‌آموزان و فرزندانمان را به دانشگاه وصل نکنیم، یعنی برای آن دسته از دانش آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند و در رشته‌های فنی مهارت کسب می‌کنند باید شرایطی برای بازار کار آن‌ها فراهم شود. متاسفانه همه چیز را به کنکور وصل کرده‌اند. تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم در این رقابت شرکت می‌کنند و شرایط فعلی یعنی، درخواست زیاد و ظرفیت کم دانشگاه‌های برند باعث می‌شود فشار و استرس روی دانش آموزان بیشتر شود.»

همچنین بخوانید:  حذف برخی رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها

«در حال حاضر یکی از کارهایی که انجام شده، این است که خیلی از رشته‌ها را از آزمون کنکور خارج کرده‌اند و بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند. این نکته را هم باید بپذیریم که این دست از رشته‌ها در دانشگاه‌های برند و جزء رشته‌های پرمتقاضی نیستند.»
گرچه صحبت‌های این مسئول اشاره‌ای به نابرابری‌هایی که دانش‌آموزان در ورود به سد کنکور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ندارد اما بخشی از جامعه در دسترسی به امکانات از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار هستند. به عنوان مثال و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۸۴۵ آموزشگاه مجاز و ۹۵۰ آموزشگاه غیرمجاز در تهران حضور دارند که ۶۵ درصد در زمینه کنکور و ۳۵ درصد نیز در زمینه المپیادها و کلاس های جبرانی فعالیت دارند. این در حالی است که بسیاری از استان ها و مناطق کشور از این موقعیت بزرگ محروم هستند و با نگاهی به نتایج کنکور سال ۹۸ متوجه می‌شویم که بیش از ۷۰ درصد رتبه‌های برتر کنکور را از مدارس سمپادند. و اما جالب است که بدانید گردش مالی موسسات کنکور در تهران در سال ۹۸ حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است، عددی معادل ۱۵ درصد بودجه آموزش و پرورش عالی کشور.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗