skip to Main Content
جنگ قانونی علیه دسترسی آزاد به دانش در هند
کیوسک

جنگ قانونی علیه دسترسی آزاد به دانش در هند

بیش از ۲۰۰۰ پژوهشگر، دانشمند و دانشجو در سراسر هند در بیانیه‌ای خواستار دسترسی رایگان به دانش شدند. در بیانیه منتشرشده توسط انجمن علوم دستیابی به موفقیت (BSS) – پلتفرمی برای پژوهشگران، ذکرشده: تحقیقات دانشگاهی بدون جریان آزاد اطلاعات بین کسانی که آن را تولید می‌کنند و افرادی که آن را جستجو می‌کنند، نمی‌تواند شکوفا شود.
سه ناشر جهانی دانشگاهی در راستای قوانین کپی‌رایت توانستند دادگاهی در دهلی را قانع کنند تا دسترسی دو پلتفرم آنلاین سای-هاب وLibgen که امکان دسترسی آزاد به پژوهش‌های پولی را محیا می‌کردند محدود کنند. به درخواست انجمن شیمی امریکا، وایلی هند و انتشارات السویور دستور دادگاه دهلی تا روز ۶ ژانویه به‌صورت موقت دسترسی به مقالات، انتشار و یا آپلود هر چیزی در این پلتفرم‌ها ممنوع است.
این سه ناشر جهانی که تقریباً تمام پژوهش‌ها و کتاب‌های علمی را منتشر می‌کنند پژوهشگران را در موقعیت سختی قرار داده‌اند. کتابخانه‌ها به‌سختی می‌توانند هزینه‌های گزاف این نشریات را بپردازند و این به یکی از بزرگ‌ترین هزینه دانشگاه‌ها و مؤسسات تبدیل شده است زیرا این ناشران انحصاری به‌طور مداوم قیمت این مجلات را افزایش می‌دهند.
بسیاری باور دارند که بدون دسترسی به مجلات موجود در وب‌سایت‌هایی مانند Sci-Hub و Libgen که دارندگان حق چاپ در برابر آن‌ها پرونده‌ای را در دادگاه عالی دهلی تشکیل داده‌اند، انجام تحقیقات باکیفیت تقریباً غیرممکن است. نویسندگان این بیانه این شکایت قانونی را حرکتی علیه دانشجویان و پژوهشگران علمی می‌داند نه صاحبان این دو پلتفرم آنلاین.

همچنین بخوانید:  «غیاب دانیال» به صورت رایگان روی اینترنت منتشر شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗