skip to Main Content
۴۰۰هزارتومان؛ هزینه حداقلی سفره یلدای کارگران
کیوسک

۴۰۰هزارتومان؛ هزینه حداقلی سفره یلدای کارگران

قیمت اقلام سفره شب یلدای امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و یک خانواده کارگری سه نفره برای تامین حداقل‌های آن باید حدود ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک‌ششم حقوق خود را خرج کند.

سفره‌ی یلدای کارگران در سال ۹۹ به نسبت همیشه بسیار گران‌تر شده است. مقایسه قیمت‌ اقلام سفره یلدا با قیمت‌های مصوب و رسمی در سال جاری، نشان‌دهنده‌ی افزایش ۵۰ درصدی این اقلام در سال جاری است. اگر قیمت متوسط آجیل را نه ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار تومان اعلامی و رسمی و نه ۲۵۰ هزار تومانِ کف بازار، بلکه ۱۸۰ هزار تومان و هر کیلو انار را ۱۹ هزار تومان و هر کیلو هندوانه را ۳ هزار تومان فرض کنیم و شرط دسترسی به این قیمت‌ها را برای همه کارگران ساکن در همه نقاط کشور حذف کنیم، یک سفره کوچک شب یلدا برای یک خانوار متوسط ۳ نفره شامل یک کیلو آجیل با کیفیت متوسط، سه کیلو انار و یک هندوانه چهار کیلویی، ۲۴۹ هزار تومان، تمام می‌شود؛ اگر قرار باشد شام شب یلدا را به این معادله بیفزاییم، رقم سفره یلدا، عدد ۴۰۰ هزار تومان را پشت سر خواهد گذاشت. یعنی کارگر حداقل‌بگیری که با احتساب تمام مزایای مزدی، فقط ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومان دستمزد می‌گیرد، باید حدود یک‌ششم دستمزد خود را فقط برای برپایی آیین‌های یک شب صرف کند.

برپایی سنت‌ها برای ۶۵ درصد جمعیت کشور، کار آسانی نیست. همچنان که «علی» کارگر پیمانکاری شهرداری در استان کردستان می‌گوید: «برای ما کارگران پیمانکاری که ماه‌های متوالی حقوق‌مان عقب می‌افتد و نمی‌توانیم کرایه خانه بدهیم و بنابراین به هر کسی که فکر کنید مقروضیم، شب یلدا هیچ مفهومی ندارد. ما سال گذشته هم شب یلدای آن‌چنانی نداشتیم، امسال که دیگر اصلاً نداریم.»
در این شرایط به‌نظر می‌رسد، کارفرمایانی هم که در سال‌های گذشته بسته‌های یلدایی بین کارگران توزیع می‌کردند، امسال به بهانه کرونا از ارائه این بسته‌ها دست کشیده‌اند و امسال بسیاری از کارگران از پاداش‌های شب یلدا نیز مانند دیگر مزایا محروم شده‌اند.

همچنین بخوانید:  دولت در کنار کارفرمایان است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗