skip to Main Content
نرخ خودکشی از نرخ کلی مرگ‌ و میر پیشی گرفت
جامعه کیوسک

اثرات کرونا در غیاب سیاست‌های حمایتی

نرخ خودکشی از نرخ کلی مرگ‌ و میر پیشی گرفت

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تعداد واقعی قربانیان ویروس کرونا بیش از آن چیزی‌ست که تاکنون به‌طور رسمی اعلام شده است؛ مقایسه تعداد فوت‌شدگان در بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ حکایت از افزایشی ۲۰ درصدی دارد؛ نرخ خودکشی اما از آن هم فراتر رفته و افزایشی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق داده‌های بخش جمعیت این گزارش، در بهار امسال ۱۱۰هزار و ۳۵۰ نفر از جمعیت ساکن در ایران فوت شده‌اند. در حالی‌که دولت شیوع ویروس کرونا را نیمه دوم زمستان سال گذشته اعلام کرد، اما نرخ مرگ در پاییز همان سال نیز اوج گرفته بود؛ به‌طوری که تعداد فوت‌شدگان پاییز سال گذشته در مقایسه با پاییز سال ۹۷ حدود ۱۰درصد افزایش پیدا کرده بود. در زمستان ۹۸ تعداد فوت‌شدگان رشد ۴/۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از خود داشته و در بهار ۹۹ نرخ رشد فوت‌شدگان به ۲۰ درصد می‌رسد؛ در حالی‌که رشد آمار فوت‌شدگان بهار ۹۸ نسبت به بهار ۹۷ حدود ۱ ‌درصد بوده است.

همین داده‌ها نشان می‌دهند شیوع ویروس کرونا در زمانی که دولت هم خود را ناتوان از اعمال سیاست‌های حمایتی و جبرانی اعلام کرده، بر زندگی و جان آدم‌ها به شکل‌های دیگری نیز تاثیر گذاشته است؛ در بهار امسال ۱۸ هزار و ۶۲۲ زن به پزشک قانونی مراجعه کرده‌اند تا خشونت فیزیکی همسران خود را گزارش کنند.

شیوع کرونا بر وقوع خودکشی هم تاثیر افزایشی داشته است؛ میزان رشد خودکشی در بهار امسال حتی بیش از رشد مرگ و میر به‌طور کلی بوده است. در بهار امسال ۲۸۵۸ گواهی فوت در سازمان ثبت احوال ثبت شده که متعلق به کسانی بوده که با خودکشی و حلق آویز شدن به زندگی خود پایان دادند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۹ درصد و نسبت به زمستان سال گذشته ۱۵درصد افزایش داشته است.

همچنین بخوانید:  مرثیه‌ای از یک کشور درمانده

در سال‌های اخیر، بهار امسال شاهد بیشترین تعداد آدم‌هایی بوده که دیگر نمی‌توانند و نمی‌خواهند به زندگی ادامه دهند. شیوع ویروس کرونا، تبعات سلامت و اقتصادی آن و بی‌اعتنایی دولت به تخصیص پوشش‌های جبرانی معیشتی از مهم‌ترین عواملی است که در توضیح افزایش آمار خودکشی مطرح می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗