skip to Main Content
واکسن کرونا برای فروش در هند
اقتصاد کیوسک

فروش ۸ دلاری واکسن در هند و امکان ایجاد بازار دوم

واکسن کرونا برای فروش در هند

به گزارش فایننشال تایمز، دوزهای واکسن کرونا، ساخته شده توسط کمپانی آسترازنکا و دانشگاه آکسفور، از مارس (اسفند-فروردین) در دسترس خواهد بود. بخشی از این واکسن‌ها راهی بازار خصوصی هم می‌شوند.

انستیتوی سرم هند یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید واکسن است، این کمپانی با گواهی تولید واکسنی که دارد تا به امروز ۴۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده است. همین که اجازه استفاده از سرم صادر شود، واکسن‌ها بین دولت‌های مشخصی توزیع خواهد شد، پس از تجهیز دولت هند ۲۰ تا ۳۰ میلیون دوز واکسن اضافه خواهد ماند که به گفته مدیر اجرایی این کمپانی وارد مراکز خصوصی خواهد شد.

کمپانی‌های داروسازی جهانی در انتظار واکسنی که در برابر ویروس عمل خواهد کرد، هستند. بیلیون‌ها دوز در سال آینده آماده عرضه خواهند بود. دولت‌هایی که پیش از این قرارداد امضا کرده باشند امکان خرید و توزیع این واکسن‌ها بین شهروندانشان را خواهند داشت، یا به صورت مجانی و یا با مبلغ کم.

چهارشنبه گذشته بریتانیا اقدامات لازم برای شروع واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر را شروع کرده است. و البته قول داده است که توزیع واکسن به تمامی در دست دولت و وزارت بهداشت این کشور خواهد بود، هیچ بخشی از این مقدار واکسن در دسترس بخش خصوصی قرار نخواهد گرفت. همین سناریو در مورد آمریکا هم صدق می‌کند، فایزر و بایو‌ـان‌ـتک هم اعلام کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای تامین بخش‌های خصوصی ندارند. البته به نظر می‌رسد بریتانیا و امریکا ملزومات کافی برای نظارت بر توزیع واکسن را داشته باشند. اما نمی‌شود این را به دیگر کشورها تعمیم داد.

با به وجود آمدن امکان خرید واکسن در بخش خصوصی در کشورهایی مانند هند، پیش‌بینی می‌شود که مردم برای خرید واکسن هشت دلاری در هند صف بکشند. قیمت دولتی این واکسن در هند ۳ دلار پیش‌بینی شده است.

همچنین بخوانید:  نیمی از ثروت کل دنیا در ۳ کشور قرار دارد

متخصصان دیگر نیز در مورد امنیت و نظارت توزیع واکسن در هند هشدار داده‌اند. به نظر می‌رسد بر سر این توافق است که به زودی پای واکسن به بازار سیاه باز می‌شود. پدیده‌ای که در مورد واکسن آنفولانزا در ایران هم قابل مشاهده بود. واکسن آنفولانزایی که قرار بود در شروع فصل پاییز در ایران قابل تهییه توسط افراد آسیب‌پذیر باشد، پس از یک دوره کم‌یابی و بعد از این‌که قرار بود با قیمت تخمینی ۴۲ هزار تومان وارد بازار شود، نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت خورد. و البته بحران دسترسی به این واکسن برای افراد آسیب‌پذیر هنوز هم برطرف نشده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗