skip to Main Content
کل بیمه بیکاری دریافتی کارگران صرف پرداخت اجاره شد
کیوسک

کل بیمه بیکاری دریافتی کارگران صرف پرداخت اجاره شد

ویروس کرونا یک حادثه غیرقابل پیش‌بینی بود اما شیوع این بیماری پدیده اجتماعی است که با زنجیره‌ای از مسائل دیگر مربوط به سلامت، رفاه و آسایش کارگران گره خورد. یک پژوهشگر حوزه کار می‌گوید، کل دریافتی کارگران رسمی از بیمه بیکاری بعد از کرونا صرف هزینه پرداخت اجاره آنها شده است.

فرشاد اسماعیلی، حقوقدان و پژوهشگر حقوق کار با اشاره به مشکلات کارگران در بحران کووید-۱۹ می‌گوید:«مسکن کارگران در این دوره با مشکل مضاعف روبه‌رو شد. حقوق بسیاری از کارگران به دلیل از دست دادن اضافه‌کاری یا مرخصی‌های اجباری بدون حقوق، سلب شد. بیش از ۵۰-۶۰درصد سبد معیشت کارگران پای اجاره می‌رود و خیلی‌ها نتوانستند این اجاره‌بها را تهیه کنند. حتی کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده کردند نیز با این مشکل مواجه شدند و کل بیمه بیکاری‌شان را به اجاره بها اختصاص دادند. کارگران در صنوف مختلف درست است که در وضعیت های متفاوت دستمزدی قرار دارند اما به ضرب و زور اضافه کاری، شغل دوم و استقراض از بانک توانستند عقب ماندگی های خود را در زندگی جبران کنند. اما در دوره کرونا اضافه کاری، شغل دوم و استقراض از بانک که راه‌های جبران عقب‌ماندنی دستمزدی بود، در قشر کارگر از بین رفت.»

او با اشاره به این که تفریح بخشی از زندگی کارگران است، تاکید کرد:«تفریح حداقلی در زندگی کارگران به ناچار تعطیل و از سبد معیشت حذف شد. ولی با حذف اجباری تفریح از سبد خانوار، شرایط تغذیه کارگران بهبود پیدا نکرد و ما به ازای حذف اجباری تفریح چیزی به بخش‌های دیگر زندگی کارگران و آیتم‌های دیگر معیشتی مانند تغذیه یا سلامت اضافه نکرد. شیوع کرونا و مشخص شدن حذف اجباری تفریح نشان می دهد که پیش از این کارگران برای جبران عقب‌ماندگی دستمزدی از تفریح خود گذشته بودند. »

قاعده ۸-۸-۸ سال ها با مبارزه کارگران حدود ۱۰۰ سال پیش به دست آمد. این قاعده می گوید کارگران باید ۸ ساعت کار، ۸ تفریح و ۸ ساعت استراحت کنند. یعنی کارگر در عین حال که کار می کند، زندگی هم بکند اما در این روزگار کارگران بیشتر برای بقا می‌جنگند.

به گفته اسماعیلی کرونا یک مسئله اجتماعی است و از یک جنبه می‌توان آن را سیاسی دانست. چرا که بحران همه گیری کرونا در طبقه کارگر نشان داد که اراده و آمادگی سیاسی در دولت برای حمایت از کارگران وجود نداشته و خیلی از زندگی‌های کارگری در این چند ماه بحرانی شد. باید از دولت پرسید اگر به اصل ۲۹ قانون اساسی(حق همگانی برای برخورداری از تامین اجتماعی) اگر الان عمل نشود، کی قرار است اجرا شود؟

همچنین بخوانید:  اقتصاد مسکن جمهوری اسلامی، آینه تمام نمای تناقضات ساختاری اقتصاد ایران است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗