skip to Main Content
خشک‌کردن تالاب‌ها برای ویلاسازی
زمین کیوسک

خشک‌کردن تالاب‌ها برای ویلاسازی

خبرگزاری مهر در گزارشی از وضعیت نگران‌کننده تالاب‌های استان مازندران خبر داده است. به نقل از این گزارش، تالاب لپو مازندران که روزگاری میزبان پرندگان مهاجر بوده در پی برداشت بی‌رویه آب برای کشت برنج به سوی نابودی می‌رود و در حال خشک شدن است.

به همین‌ترتیب، تالاب نیلوفر آبی بابل یکی از بزرگترین تالاب‌های محدوده شهری استان مازندران نیز به بهانه‌ها مختلف از وسعت آن کاسته شده و ریشه تالاب در حال خشکیدن است.

اگرچه گفته می‌شود تالاب‌ها دارای ۱۵۰ متر خط بستر و حریم هستند و یعنی در فاصله ۱۵۰ متری تالاب‌ها نباید هیچ‌گونه ساخت‌وسازی انجام شود، در کنار تالاب نیلوفر آبی ساختمان‌سازی رونق دارد.

تالاب کیسی در نوشهر نیز از وسعت ۵۰ هکتاری حالا به کمتر از ۱۰ هکتار رسیده و اطراف آن را ساخت و سازهای مختلف احاطه کرده است.

داریوش عبادی دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران کنوانسیون رامسر را که با نام کنوانسیون تالاب‌های بین‌المللی به ویژه برای زیستگاه پرندگان آبزی در سال ۱۹۷۵ میلادی ثبت شده است، یک برنامه تشریفاتی خوانده که دارای ضمانت اجرایی نیست. وی می‌افزاید: هیچ اراده‌ای در دستگاه‌های دولتی و مردم وجود ندارد که تالاب‌ها به حالت اولیه باز گردند اگر اراده‌ای برای این امر وجود داشت هیچ گاه در نزدیکی تالاب سد احداث نمی‌کردند.

به گفته عبادی اگر بساط ساخت‌و سازها، رانت‌ها و فساد، گردشگری بی‌پایه و اساس گرفته نشود، به مرور تالاب‌ها حالت بیابانی و خشکی پیدا خواهند کرد.

همچنین بخوانید:  آتش‌سوزی عمدی در تالاب انزلی با هدف تصرف زمین

مرجان ملاحسینی فعال محیط زیست نیز در مورد ارزش تالاب‌ها می‌گوید «بسیاری از متخصصان ارزش تالاب‌ها را ۱۰ برابر بیشتر از جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر بیشتر از زمین‌های زراعی می‌دانند. تالاب‌ها همچنین تصفیه‌کننده آلاینده‌های صنعتی هستند.»

به گفته ملاحسینی، به دلیل بحران کمبود آب در ۱۰ سال گذشته مهاجرت‌ها به شمال کشور افزایش یافته و این امر و اعطای مجوزهای بی‌رویه برای ساخت‌وساز موجب درخطر قرار گرفتن تالاب‌ها شده است تا جایی که تالاب‌ها را برای ویلاسازی خشک می‌کنند.

استان مازندران دارای تالاب‌های طبیعی همچون میانکاله و تالاب‌های انسان ساخت مثل آب‌بندان‌ها است که این تالاب‌ها زیستگاه زمستان گذرانی، تخم‌گذاری و تغذیه ۱۰۰گونه پرنده آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود.

مسئله نابودی تالاب‌های کشور مختص به استان مازندران نیست. تالاب‌های استان خوزستان و استان تهران نیز تا حد زیادی خشک شده‌اند. وارد شدن آب فاضلاب به تالاب‌ها، احداث سازه‌های آبی در بالا‌دست حوضه و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی موجب خشک شدن و آلودگی تالاب‌ها می‌شود. یکی از کارکردهای مهم تالاب‌ها، جلوگیری از طوفان‌های ریزگرد است. همچنین اکوسیستم تالاب منبع آب برای کشاورزی، تغذیه چشمه‌ها، زیستگاه پرندگان و حیات‌وحش است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗