skip to Main Content
کنفرانس بین‌المللی آوارگان سوری
سیاست کیوسک

چه‌دولت‌هایی موافق، و چه دولت‌هایی با آن مخالفند؟

کنفرانس بین‌المللی آوارگان سوری

کنفرانس بین‌المللی بازگشت آوارگان سوری، فردا، چهارشنبه در دمشق برگزار خواهد شد. این کنفرانس که قرار بود با همکاری دولت بشار اسد و روسیه، به منظور آماده سازی شرایط برای بازگشت آوارگان سوری، برگزار شود، با مخالف بعضی از کشورهای غربی مواجه شده بود.

به گزارش واشنگتون پست، دولت‌های غربی و بسیاری از ۵ میلیون سوری‌ای که پس از جنگ ۹ساله، به خارج از کشورشان آواره شدند، مخالف برگزاری این کنفرانس هستند، چرا که به نظرشان شرایط برای بازگشت مهیا نیست. یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز مربوط به این کنفراس، حضور یا عدم حضور ترکیه بوده است. زیرا ترکیه یکی از بزرگ‌ترین تجمع آوارگان را درون مرزهایش دارد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل، مراحل تدارکاتی این کنفرانس را سازمان‌دهی نشده و مغایر با اهداف سازمان ملل دانست. از نظر این نماینده، روسیه اعتبار کافی برای سازمان‌دهی به دیدارهای این کنفرانس را ندارد. اگرچه نماینده روسیه، این برخورد را ناشی از عواطف خشک غیرمنطقی علیه دولت سوریه می‌بیند، و به نظرش اهداف بشردوستانه کشور خودش (روسیه) نیز در برگزاری این کنفرانس نادیده شده است. اما نگرانی دولت‌های غربی تنها معطوف به نبود زیرساخت‌های لازم برای بازگشت آوارگان نیست، آن‌ها با در نظرگرفتن نبود هیچ راه‌حل سیاسی موجودی، بازگشت آوارگان به فضای خصمانه سیاسی موجود در سوریه را موجبات آشفتگی بیشتر منطقه می‌دانند.

اما به گزارش ایرنا دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، علی اصغر خاجی، در دیداری با بشار اسد، در دمشق از شروع این کنفرانس حمایت کرده و گفته است: «این کنفرانس می‌تواند مبنای خوبی برای تدوام تلاش‌های انسان‌دوستانه و شروع بازسازی و بازگشت امنیت و رفاه برای مردم کشورش باشد.» با وجود عدم تفاهم‌ها در سازمان ملل بر سر این کنفراس، نشست‌های اولیه فردا در دمشق برگزار خواهد شد.

همچنین بخوانید:  سود ۲۷.۵ میلیاردی ۳۰۹۰ از حمایت فوتبالی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗