skip to Main Content
آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان
زمین کیوسک

درختان قربانی مقامات بی‌کفایت و سودطلبی جنگل‌خواران

آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان

آتش جنگل‌ توسکستان از هفت روز قبل تاکنون همچنان شعله‌ور است. با وجود تلاش نیروهای امدادی و مردمی و فعالیت مستمر بالگرد آب‌پاش آتش همچنان شعله می‌کشد.

توسکستان در ادامه جنگل‌های هیرکانی و در ارتفاعات حائل استانهای گلستان و سمنان حدفاصل شهرستان‌های گرگان – شاهرود قرار دارد. گفته می‌شود آتش جنگل‌های پهن‌برگ توسکستان گرگان را فرا گرفته و آرام آرام به سمت ارتفاعات پنبول‌چال و مازوآروم و سپس گنج‌دره، دمبلیان، دره‌دوک، گجه، مازو آروم و روغن خانه گسترش یافته است.

با وجود تلاش‌ها همچنان آتش در بخش‌های ‏صخره‌ای و صعب‌العبور شعله‌ور است، در جنگل‌های توسکستان، گونه‌های ارزشمندی از جمله بلوط بلندمازو، توسکا، نارون، آزاد و ‏گونه باارزش «سرخدار» در شرف نابودی قرار گرفته‌اند.

در این میان ایلنا گزارش داده است که نبود نیرو در مناطق گرفتار آتش، به خصوص در ارتفاعات بالادست جنگل، در کنار نبود تجهیزات و ناهماهنگی بین دستگاهی و حضور نداشتن مدیران شهرستانی عملیات کنترل آتش را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. از سوی دیگر کم توجهی به نیروهای داوطلب محلی و عدم استفاده از آنها به مشکلات دامن زده است.

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی البرز و زاگرس انبوهی از این جنگل‌ها را خاکستر کرده است، اما مسوولان سازمان جنگل‌ها در دولت‌های مختلف اراده‌ای برای تهیه ملزومات و تجهیزات حفاظتی در هنگام رخداد حریق جنگلی ندارند. گفتنی است که پیش از این مقامات محلی از عدم اختصاص بودجه به بخش آتش‌نشانی و فرسودگی تجهیزات هشدار داده بودند.

از سوی دیگر به گزارش اسکان نیوز، شرکت‌های بهره‌برداری چوب نیز که بیش از نیم قرن از چوب جنگل‌های هیرکانی استفاده کرده‌اند و پول روی پول اندوخته‌اند کوچکترین قدمی برای تهیه این امکانات برنداشته و حتی بخش کوچکی از درآمد خود را به این امر اختصاص نداده‌اند.

همچنین بخوانید:  عیسی کلانتری: انتقال آب خزر به هیچ‌کس ربطی ندارد

امروز اما مردم محلی در میان سودطلبی شرکت‌های جنگل‌خوار، بی‌کفایتی مقامات محلی و عدم اختصاص بودجه دولتی شاهد از میان رفتن جنگل‌های تاریخی هیرکانی، از منابع مهم طبیعی مردم ایران و میراث جهانی زمین، هستند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗