skip to Main Content
جغازنبیل طعم تلخ قند کارخانه نیشکر را می‌چشد
جامعه کیوسک

با تعرض به حریم میراث جهانی با شعار اشتغال‌زایی

جغازنبیل طعم تلخ قند کارخانه نیشکر را می‌چشد

عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه جغازنبیل و هفت‌تپه از شروع ساخت‌وساز کارخانه قند در حریم درجه ۱ و ۲ چغازنبیل خبر داد.

وی گفت: پیشینه این مجوز به سال ۹۷ بازمی‌گردد که جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن استعلامی را به مبنی بر ساخت‌وساز در اراضی ملی در حریم درجه ۱ و ۲ چغازنبیل ارسال کردند. در این استعلام عنوان شده بود که قرار است بخشی از این اراضی در قالب اجاره به یکی از شرکت‌ها برای احداث کارخانه داده شود. مشخصا در همان تاریخ، پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با تاکید بر آنکه این منطقه در حریم درجه ۱ میراث جهانی قرار دارد، عنوان کرد که نباید در این منطقه کارخانه ساخته یا اراضی واگذار شود؛ چراکه حریم حفاظتی است.

اما در اوایل سال ۹۸، به دلایلی نامعلوم سند حدود ۳۰۰ هکتار از این اراضی ملی به نام یک شرکت و یک شخص صادر شد. نتیجه این صدور سند به بخش خصوصی تسطیح این اراضی و شروع تعرض به محدوده تاریخی چغازنبیل بود. پایگاه میراث جهانی جغازنبیل دو بار علیه بخش خصوصی طرح دعوی کرد اما به تازگی دادگاه حکم منع تعقیب را صادر کرده است و متولیان کارخانه قند دوباره کار خود را آغاز کرده‌اند.

رشنویی خاطرنشان کرد: احداث هرگونه کارخانه در حریم درجه یک آثار میراث فرهنگی ممنوع است، همچنین تسطیح، ریگلاژ و خاکبرداری ممنوع است. تبدیل کشت سنتی به صنعتی هم ممنوع است. در واقع این سه بند که در حریم درجه یک چغازنبیل ذکر شده است به راحتی احداث  کارخانه و ایجاد مزرعه چغندر را زیر سوال می‌برد.

همچنین بخوانید:  کارگران هفت‌تپه در یک قدمی خلع ید بخش خصوصی

در حالی که در نزدیکی این اراضی منطقه ویژه اقتصادی به مساحت ۳۰۰ هکتار توسط هیأت وزیران به تصویب رسیده است و سازمان مسئول آن شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه است و گرایش مجاز اقتصادی آن کشاورزی و صنایع تبدیلی مرتبط است، دولت با سند زدن ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی برای ساخت کارخانه نیشکری دیگر به دنبال چیست؟ در وضعیتی که کارخانه نیشکر هفت‌تپه به دلیل واگذاری به بخش خصوصی با چالش‌های بساری روبروست و کارگران آن به دلیل اعتراضات در زندان به سر می‌برند. پیش از این هم کارخانه‌ای قند شمال خوزستان به دلیل سپرده شدن به بخش خصوصی تعطیل شده بود و اقتصاد منطقه را دگرگون کرده بود.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗