skip to Main Content
تیر خلاص به رودخانه کرج شلیک می‌شود
زمین کیوسک

با تکمیل و راه‌اندازی تونل انتقال آب به تهران

تیر خلاص به رودخانه کرج شلیک می‌شود

تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران در حال اتمام است و حیات رودخانه کرج و محیط‌زیست جاده چالوس را خطر مرگ تهدید می‌کند؛ احداث این تونل ۳۰ کیلومتری از ۱۵ سال پیش آغاز شده و در تمام این سال‌ها اطلاعات زیادی از اثرات و چگونگی کارکرد آن در دسترس قرار نگرفته است؛ معدود اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این تونل می‌تواند سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب سد کرج را منتقل کند، در حالی که سد کرج در بهترین حالت ۲۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد. یکی دیگر از عجایب تونل انتقال آب رودخانه کرج به تهران این است که توان حجمی آن در انتقال آب ۱۶ مترمکعب در ثانیه برآورد می‌شود، در حالی‌که دبی پایه رودخانه کرج پنج مترمکعب در ثانیه است.

حسین محمدی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست البرز، ضمن تاکید بر اهمیت حق‌آبه رودخانه کرج می‌گوید: اگر حق‌آبه زیست محیطی رودخانه در انتقال آب به وسیله تونل رعایت نشود عملاً حیات رودخانه از زیر سد به بعد تهدید خواهد شد. این مسأله پوشش گیاهی مسیر رودخانه، تنوع جانوری و آبزیان رودخانه کرج به خصوص ماهی قزل‌آلای خال قرمز که رودخانه کرج یکی از زیستگاه‌های اصلی و مادری آن است و موقعیت گردشگری رودخانه کرج را در معرض خطر قرار خواهد داد.

تشدید فرونشست زمین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات یکی دیگر از عوارض این طرح انتقال آب است؛ «نمی‌توان منکر نقش رودخانه کرج در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی پایین دست شد، اگر تونل انتقال آب باعث کاهش آب رودخانه از زیر سد تا پایین دست شود حتماً سفره‌های آب زیرزمینی کرج، فردیس و شهریار با مشکل مواجه خواهد شد و نشست زمین که از سال‌ها قبل با آن مواجه هستیم را تشدید خواهد کرد. ضمن اینکه با کاهش آب و از بین رفتن کشاورزی در اراضی پایین دست از جمله در شهریار، شاهد افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات این مناطق خواهیم بود».

همچنین بخوانید:  کشتن زمین و تقدیر شوم بشر

محمدی تصریح کرده «آسیب‌ها و فجایع زیست محیطی مثل از بین رفتن فضای سبز، حیات وحش، نشست زمین، افت آب‌های زیرزمینی و تغییر کاربری در البرز از سال‌ها قبل شروع شده و وجود داشته است اما تونل انتقال آب کرج به تهران این فجایع را عمیق‌تر خواهد کرد».

همه این دغدغه‌ها در طول چند سال گذشته از سوی رسانه‌ها و فعالین محیط زیست در استان البرز مطرح شده است؛ بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی در طول این مدت خواستار پاسخگویی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای تهران شده‌اند، اما هیچ اراده‌ای برای شفاف‌سازی این طرح وجود  نداشته و همین نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗