skip to Main Content
صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد
زمین کیوسک

ممنوعیت دوساله کف‌روبی در آبهای جنوب ایران

صید ترال به مدت دو سال ممنوع شد

معین‌الدین سعیدی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، از ممنوعیت صید ترال از ابتدای آذر به مدت دو سال خبر داده است؛ اجرایی شدن این قانون می‌تواند به بازیابی تنوع زیستی و اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان کمک کند.

در صید ترال (کف‌روبی)، که از ۱۰ سال پیش مجددا به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان راه پیدا کرده است، کشتی‌های بزرگ همه‌ موجودات آبزی بستر دریا را جارو می‌کنند و لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها و ماهی‌های کوچکی که مصرف غذایی ندارند دور ریخته می‌شوند. صید بی‌رویه به خصوص در فاصله ۲۰ کیلومتری ساحل و نواحی کم‌عمق و استفاده از تورهای غیراستاندارد تاکنون بیش از نیمی از آبزیان آب‌های جنوب را نابود کرده است. عمده منافع صید ترال متوجه تعدادی محدود می‌شود و در کنار وارد آوردن آسیب جدی به محیط زیست، معیشت صیادان و کسانی که در حاشیه دریاها به صید سنتی و بومی وابسته هستند را نیز به خطر انداخته است.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، پیشتر گفته بود: «سازمان شیلات در مسئله ترال هم سیاست‌گذار و ناظر است و هم منتفع که باعث می‌شود کشتی‌ها در یک فضای‌ بدون نظارت جانداران دریایی را به صورت غیراستاندارد صید کنند.» با کاهش تعداد شناور‌ها و نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست و در خلاء نظارتها و کنترل‌های تخصصی، در سال‌های اخیر صید غیرمجاز در کشور افزایش یافته است. تقاضای صیادان بومی از سازمان شیلات، تسریع اعطای مجوز به شناورهای صیادی بومی و تفحص در زمینه اعطای مجوزهای بی‌ضابطه به شناورهای صید ترال است.

گزارش‌هایی که قبلا درباره صید ترال در آب‌های جنوب ایران منتشر شده بود نشان می‌داد تا سه ماه پیش دستکم ۱۷ کشتی چینی مشغول صید ترال بوده‌اند و به آب‌های سرزمینی ایران نیز وارد می‌شدند؛ نماینده چابهار در آن زمان در توضیح ابهامات راجع به مالکیت این کشتی‌ها گفته بود «گزارش‌های متقنی به ما رسیده است که شرکت‌هایی تشکیل داده‌اند با مشارکت ۴۹ درصد چینی‌ها و ۵۱ درصد از افرادی که نمی‌دانم اصطلاح ژن خوب برایشان به کار ببریم یا نه. این کشتی‌ها براساس دستورالعمل‌های خود باید حداکثر تا ۱۲ مایلی آب‌های ساحلی جلو بیایند اما حتی تا هشت مایلی هم پیش‌روی می‌کنند».

معین‌الدین سعیدی ضمن انتقاد از نقش سازمان شیلات در این ماجرا گفته بود «جامعه صیادی ۲۵ هزار نفر هستند. وقتی به شیلات می‌گوییم به اینها مجوز صید بدهید که به‌صورت قانونی سوخت تهیه کرده و صید کنند، شیلات هرگز زیر بار مجوز‌دادن به این افراد نمی‌رود؛ زیرا معتقد است ذخایر آبزیان ما را از بین می‌برند اما آنجایی که صید ترال می‌آید و آش را با جاش می‌برد، هیچ اشکالی از نظر دوستان وجود ندارد و حتی در این شیوه صید از سوخت یارانه‌ای هم استفاده می‌کند».

یک عضو شورای مرکزی خانه کشاورز نیز در توضیح عملکرد مخرب کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب ایران گفته بود «ارزش محموله‌ای که در یک شب شکار می‌شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی‌هاست؛ از آنجا که این کشتی‌ها اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، متوجه می‌شوند که گله‌ها در کجا هستند و در شب‌ها اقدام به صید می‌کنند. یکی از این کشتی‌ها در یک شب ۹۰ میلیارد تومان میش‌ماهی صید کرده که به اندازه قیمت این کشتی است».

همچنین بخوانید:  رخنه شبانه ‌به‌‌ ذخایر خلیج فارس
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗