skip to Main Content
بخشی از سند پارک ملی گلستان باطل شد
زمین کیوسک

با طرح دعوی اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی

بخشی از سند پارک ملی گلستان باطل شد

با طرح شکایت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی در دادگستری علیه پارک ملی گلستان، بخشی از پلاک ۱۶۲ اصلی منطقه میرزابایلو که مهم‌ترین زیستگاه آهو در پارک ملی گلستان است باطل شد.

میرزابایلو شرقی‌ترین منطقه پارک ملی، دشتی است که از نظر تنوع زیستی و گیاهی یکی از مناطق بسیار غنی بود ولی اکنون تقریبا خشک است. این منطقه در حاشیه جاده قرار دارد.

پارک ملی گلستان تنها منطقه حفاظت‌شده‌ای بود که سند شش‌دانگ به نام سازمان حفاظت محیط‌زیست داشت. این پارک در سال ۱۳۵۶ به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است و باری دیگر بخشی از آن در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی ثبت یونسکو شده است. اما با این دست‌اندازی‌ها در محدوده به ثبت رسیده، امکان خدشه‌دار شدن آن وجود دارد.

پارک ملی گلستان از نظر جغرافیایی بین سه استان خراسان شمالی، سمنان و گلستان قرار گرفته و مدیریت آن به‌صورت متمرکز زیر نظر مستقیم رییس سازمان محیط زیست کشور است. اما در ابتدای روی کار آمدن عیسی کلانتری زمزمه‌هایی مبنی بر مدیریت مستقل پارک ملی گلستان بلند شد که به گفته فعالان محیط‌زیست این اقدامات با هدف ایجاد قرق اختصاصی شکارچیان بوده است. اما این روند با اعتراضات فعالان محیط‌زیست همراه شد و مسکوت ماند؛ ولی ماحصل آن تشکیل شورای راهبری مدیریت پارک ملی گلستان بود که برخی اعضای آن شکارچی بودند.

در سال ۹۴ اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی برای ابطال سند طرح دعوی کرده بود اما موفق نشد ولی در سال ۹۷ با ادعای اینکه این محدوده در اراضی ملی است، موفق به ابطال سند آن شده است. در صورتی‌که اراضی این پارک به‌صورت تدریجی در دوران پیش از انقلاب از مردم خریداری شده بود و سند آن به نام سازمان حفاظت محیطزیست بوده است و جزو اراضی ملی نیست.

همچنین بخوانید:  وزیر بهداشت: بیمارستان‌های دولتی را خصوصی کنیم تا فعالیتشان اقتصادی شود

این پارک در همان سال ۹۷ دچار سه فقره آتش‌سوزی گسترده شد که دلیل آن عامل انسانی عنوان شده است. در این آتش‌سوزی‌ها بیش از ۱۰۰ هکتار از پارک ملی در آتش سوخت.

این اولین باری نیست که چنین تعرضاتی به پارک ملی گلستان می‌شود. در سال ۹۱ سازمان محیط زیست حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی این پارک را به چرای دام اختصاص داده بود. همچنین تعرض‌هایی نظیر ساخت‌وساز شهرک‌های ویلایی در مرزهای این پارک هم وجود داشته است. ابطال سند بخشی از این پارک ملی و سپردن آن به منابع طبیعی و آبخیزداری بدون شک راه را برای ورود بخش خصوصی و منتفع شدن از آن به انحاء مختلف، هموار خواهد کرد. باتوجه به اینکه این منطقه پیشاپیش به دلیل اهمال‌کاری خشک شده است.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗