skip to Main Content
کیوسک

بازخوانیِ نمایشگاهِ هنرمندِ اسپانیایی، چهارده سال بعد از مرگ‎اش

 خوان مونوز، یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین هنرمندانِ دوران پس از فرانکو در اسپانیا است، در زمانِ حیات‌اش نمایشگاه‌های بسیاری در اسپانیا و مشخصا امریکا، برگزار کرد.

اهمیت و تاثیرگذاریِ او در جسمیت بخشیدن به تاثیراتِ جنگ‌های داخلیِ اسپانیاست. کارهای او بیشتر، شاملِ مجموعه‌های مجسمه و پاپیه ماشه‌هایی است که در غالبِ چیدمان و به واسطه‌ی ترکیبِ فضا و عناصرِ داخلِ آن به نمایش درآمده است.

یکی از معروف‎ترین چیدمان‎های او اثرِ مردهای کوچکِ خاکستری است، که در آن، مخاطب قدم به اتاقی می‎گذارد که صدها پیکره‎ی خاکستری شبیه بهم در حال خندیدن و گفتگو در اتاقی با پس زمینه، سقف و زمینی خاکستری در گروه‎های یک نفره و چند نفره قرار داده شدند.

عروسکِ متحرک (Ventriloquist) از دیگر عناصرِ تکرارشونده‎ی چیدمان‎های خوان مونوز است، گاه  در حالِ خیره نگاه کردن به تصویرسازی، و گاهی نشسته برلبه‎ای روی زمینی با الگوهای تکرارشونده که انسان را دچار خطای دید می‌کند، چهره‌ی عروسک را همچنان می‎توان در خطوطِ صورتِ آدم‌های خاکستری بازیافت.

اثرِ آکروبات‌بازی اما، مردهای خاکستریِ خندان را به سطحِ دیگری از محتوا پرتاب می‌کند، آدم‌های همیشه خندان و شاید گاهی احمق، در این اثر نه تنها روی پاهایشان به حرفِ اسرارآمیزی که بین خودشان است در حال خندیدن نیستند، که در حالی در هوا معلق‌اند که با طناب‌هایی (یادآورِ شمایلِ طنابِ اعدام) نه از گردن که از دهان به بالا کشیده می‎شوند.


در ادامه مجموعه‌ی تصویر از چیدمان‌های خوان مونوز را تماشا کنید.

با این ویدئو میانِ آدم‌های خاکستری قدم بزنید.

همچنین بخوانید:  کودک همسری و بازماندگی از تحصیل در دوران کرونا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗