بازخوانیِ نمایشگاهِ هنرمندِ اسپانیایی، چهارده سال بعد از مرگاش
خوان مونوز، یکی از معروف ترین و تاثیرگذارترین هنرمندانِ دوران پس از فرانکو در اسپانیا است، در زمانِ حیاتاش نمایشگاههای بسیاری در اسپانیا و مشخصا امریکا، برگزار کرد.
اهمیت و تاثیرگذاریِ او در جسمیت بخشیدن به تاثیراتِ جنگهای داخلیِ اسپانیاست. کارهای او بیشتر، شاملِ مجموعههای مجسمه و پاپیه ماشههایی است که در غالبِ چیدمان و به واسطهی ترکیبِ فضا و عناصرِ داخلِ آن به نمایش درآمده است.
یکی از معروفترین چیدمانهای او اثرِ مردهای کوچکِ خاکستری است، که در آن، مخاطب قدم به اتاقی میگذارد که صدها پیکرهی خاکستری شبیه بهم در حال خندیدن و گفتگو در اتاقی با پس زمینه، سقف و زمینی خاکستری در گروههای یک نفره و چند نفره قرار داده شدند.
عروسکِ متحرک (Ventriloquist) از دیگر عناصرِ تکرارشوندهی چیدمانهای خوان مونوز است، گاه در حالِ خیره نگاه کردن به تصویرسازی، و گاهی نشسته برلبهای روی زمینی با الگوهای تکرارشونده که انسان را دچار خطای دید میکند، چهرهی عروسک را همچنان میتوان در خطوطِ صورتِ آدمهای خاکستری بازیافت.
اثرِ آکروباتبازی اما، مردهای خاکستریِ خندان را به سطحِ دیگری از محتوا پرتاب میکند، آدمهای همیشه خندان و شاید گاهی احمق، در این اثر نه تنها روی پاهایشان به حرفِ اسرارآمیزی که بین خودشان است در حال خندیدن نیستند، که در حالی در هوا معلقاند که با طنابهایی (یادآورِ شمایلِ طنابِ اعدام) نه از گردن که از دهان به بالا کشیده میشوند.
در ادامه مجموعهی تصویر از چیدمانهای خوان مونوز را تماشا کنید.
با این ویدئو میانِ آدمهای خاکستری قدم بزنید.