skip to Main Content
اجاره‌نشین‌ها برای سرپناه باید ۲۹ درصد بیشتر بپردازند
اقتصاد کیوسک

نسبت به تابستان سال پیش؛

اجاره‌نشین‌ها برای سرپناه باید ۲۹ درصد بیشتر بپردازند

بر اساس گزارش مرکز آمار، اجاره‌بها در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال پیش ۲۹ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم اجاره‌بها در دوازده ماه منتهی به تابستان ۹۹ به ۲۴.۳ درصد رسیده است.

بیشترین نرخ تورم مربوط به استان همدان با ۱۶.۲ درصد افزایش و کمترین نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۳.۱ درصد افزایش بود.

در این گزارش آمده است متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانواده‌هایی که تمدید قرار‌داد داشتند، در فصل گذشته به ۴۱.۲ درصد رسیده بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۲۷.۱ درصد بوده است.

طبق این گزارش بیشترین نرخ رشد اجاره‌بها نسبت به تابستان سال پیش، با ۳۶.۸ درصد رشد، مربوط به استان چهارمحال بختیاری بوده است. پس از آن استان تهران با ۳۶.۷ درصد بوده است. این در حالی‌ست که «بسته حمایتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حمایت از مستاجران بیشترین نرخ برای افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد تعیین کرده بود».

طبق آمار نفوس و مسکن سال ۹۵، در کل کشور، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار (حدود ۳۰ درصد کل خانوار) در کشور اجاره‌نشین هستند که تا به امروز این آمار به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار رسیده است. از این تعداد تنها ۳۵۵ هزار نفر واجد شرایط دریافت وام کمک ودیعه اجاره مسکن تشخیص داده شدند که ۴.۹ درصد خانوارهای اجاره‌نشین را شامل می‌شود.

عدم کفایت سیاست‌های حمایتی دولت از مستأجران، قوانین یک‌طرفه قراردادهای اجاره به نفع مالکان و عدم وجود سیاست‌های کنترلی و نظارتی بر بازار اجاره، وضعیت زندگی اجراه‌نشینان را تنگ‌تر کرده است. با این وضعیت در آینده شاهد رشد شدید حاشیه‌نشینی و رواج خانه‌هایی خواهیم بود که در آن‌ها چندخانوار زندگی می‌کنند.

همچنین بخوانید:  در نسبت سندیکا و شوراهای مستقل کارگری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗