skip to Main Content
افزایش ۵٠ درصدی نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی
جامعه کیوسک

برای اولین‌بار نرخ حمل‌ونقل در یک‌سال دوبار گران می‌شود

افزایش ۵٠ درصدی نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی

شورای شهر تهران یک ‌فوریت لایحه افزایش دوباره نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی را تصویب کرد؛ در صورت اجرایی شدن این لایحه، نرخ کرایه اتوبوس و مترو ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

حسین خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، در خصوص اینکه برای بار دوم نرخ کرایه‌ها را افزایش داده‌اند گفت: شهروندان ما را ببخشند، چرا که ناچار شدیم امسال برای بار دوم نرخ‌ها را افزایش دهیم.

اگرچه چند ساعت بعد، تصویب افزایش ۲۵ درصدی تکذیب شد اما یک فوریت این لایحه با ۱۰ رأی موافق و ۵ رأی مخالف در شورای شهر تصویب شده است. لایحه‌ای که از سوی شهرداری به شورای شهر ارسال شده و در آن پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ها داده شده است.

خلیل‌آبادی دلیل افزایش نرخ کرایه‌ها را این اعلام کرده است که «شهرداری درآمد خاصی غیر از مشارکت مردم جهت سرپا نگه داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی و ارائه خدمات ندارد» اما حناچی، شهردار تهران، در خصوص افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه توضیح داد که «۶۰ درصد خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است و ما نمی‌توانیم زور بگوییم که افزایش قیمت نداشته باشید».

علی‌رغم تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه‌ها، این دومین‌بار است که در سال ۹۹ نرخ کرایه‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب نرخ کرایه‌های اتوبوس و مترو نسبت به سال ۹۸، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

خصوصی‌سازی شبکه حمل‌ونقل عمومی، کشمکش‌های دولت و مدیریت شهری بر سر حمل‌ونقل عمومی و عدم نظارت بر بخش خصوصی، وضعیت توسعه و نگهداری حمل‌ونقل عمومی را روز به روز وخیم‌تر کرده است. سازوکارهای مالی میان کارفرمایان و رانندگان در بخش خصوصی به‌شدت پیچیده و به ضرر رانندگان است و به گفته خود رانندگان وضعیت رانندگان BRT به این دلیل بهتر است که کارمند بخش عمومی هستند. با تصویب این لایحه گویا نه فقط رانندگان بلکه مسافران نیز قرار است هزینه بی‌کفایتی مدیریت شهری را از جیب بپردازند و پاسخ مسئولان این است: «شهروندان ما را ببخشند». این درحالی است که جلسات شورای شهر تهران برای مردم دقیقه‌ای ۶ میلیون تومان هزینه دارد.

همچنین بخوانید:  دولت و مجلس پشت کارفرما ایستاده‌اند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗