skip to Main Content
طرح گردشگری «آشوراده» خلاف قانون است
جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزرن¹A:cW³ƒð
جامعه کیوسک

بهره‌برداری از منطقه حفاظت شده به عنوان منطقه گردشگری

طرح گردشگری «آشوراده» خلاف قانون است

در سال ۱۳۵۵ جزیره آشوراده به عنوان یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره به کمیته برنامه انسان و زیست کره مسکون یونسکو انتخاب شد و از سال ۱۳۴۸ به عنوان منطقه حفاظت‌شده طبقه‌بندی شده است، اما حالا این «منطقه حفاظت‌شده» را قرار است «منطقه گردشگری» کنند و مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کرده که  این طرح با قوانین بالا دستی ناسازگار است.

طبق گزارش این مرکز «امکان بهره‌برداری گسترده و متمرکز نظیر استفاده‌های تفرجگاهی و گردشگری در این منطقه وجود ندارد. علاوه بر این، طرح گردشگری مذکور در تضاد با مفاد کنوانسیون تنوع زیستی است که جمهوری اسلامی ایران نیز به آن پیوسته است. لذا با توجه به موارد مورد اشاره و سایر قوانین و آیین نامه‌های مربوط (نظیر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی)، لازم است با توجه به اقلیم آسیب‌پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست محیطی وارده جلوگیری به عمل آید و تلاش‌های نهادهای ذی‌ربط معطوف به افزایش تاب‌آوری و پایداری زیستی منطقه شود. بنابراین اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف قوانین و ضوابط مربوطه ارزیابی می شود.»

منطقه آشوراده پس از تصویب طرح گردشگری منطقه در دهه ۸۰ و اخذ مصوبات و تأییدیه‌های مورد نیاز در دهه ۹۰ شمسی، پروژه گردشگری منطقه وارد فاز طراحی و اجرا شد که باعث حساسیت و پیگیری سمن‌ها، کارشناسان و اساتید حوزه محیط زیست کشور شد. در نهایت دادستان کل کشور به این مسئله ورود و دستور توقف اجرای طرح را صادر کرد.

از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس:«با توجه قوانین و آیین نامه‌های مربوط (نظیر مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی)، لازم است با توجه به اقلیم آسیب‌پذیر منطقه از هرگونه تنش زیست محیطی وارده جلوگیری به عمل آید و تلاش‌های نهادهای ذی‌ربط معطوف به افزایش تاب‌آوری و پایداری زیستی منطقه شود. بنابراین اجرای طرح گردشگری مذکور مخالف قوانین و ضوابط مربوطه ارزیابی می‌شود.»

همچنین بخوانید:  ادامه اعتراض مایکل مور به انتخاب ترامپ با راه‌اندازی یک وبسایت

 سال‌هاست منطقه حفاظت‌شده «آشوراده» مورد حمله طرح و لوایحی است که همواره نگرانی فعالان محیط زیستی را بیشتر کرده، این هجمه‌ها برای برهم زدن زیست‌بوم آشوراده درحالیست که تغییر منطقه حفاظت‌شده به منظقه گردشگری خلاف قانون است. به موجب ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران، سازمان محیط زیست حق هر گونه دخل و تصرف و واگذاری عرصه یا اعیان این مناطق را نداشته و حتی بوته کنی در این مناطق ممنوع است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗