skip to Main Content
آتش‌سوزی در معبد هندوهای بندرعباس
عمومی

بعد از آتش‌سوزی در مقبره استر و مرده‌خای

آتش‌سوزی در معبد هندوهای بندرعباس

محوطه معبد هندوها در بندرعباس امروز آتش گرفت. به گزارش اسکان نیوز عامل اصلی حریق غرفه‌های صنایع دستی واقع در محوطه معبد بوده و به ساختمان اصلی معبد آسیبی نرسیده است. این معبد که مربوط به دوره قاجاریه بوده و تاریخ ثبت آن به ۱۳۱۰ شمسی برمی‌گردد، از آثار تاریخی ثبت شده در هرمزگان است. خبر آنش‌سوزی معبد هندوها اگرچه برای میراث باستانی ایران خبری ناگوار است، اما به جنجال‌برانگیزی آتش گرفتن مقبره استر و مرده‌خای نشد.

مقبره استر و مرده‌خای در روز پنج‌شنبه آتش گرفت، بنای اصلی سالم مانده است اما تبدیل به خبر جهانی‌ای شد. وبسایت‌های خبری انگلیسی زبان، حریق ایجاد شده در مقبره را شعله‌هایی از آتش یهودی‌ستیزی در ایران دانسته‌اند و نفس اتفاقی که در مقبره افتاده را فارغ از این‌که ضربه‌ای به خود بنا وارد نشده است، نوعی بی‌احترامی به یهودیت خوانده‌اند. مقبره استر و مرده‌خای واقع در همدان، مربوط به ۱۲۹۱ میلادی می‌شود و گویا به واسطه وجود این بنا بوده که محله یهودی‌ها در همدان حول آن شکل گرفته است. دادستان همدان، ترتیب تحقیق در رابطه چگونگی شروع آتش را داده است، و قرار بود که امروز نتایج مربوط به تحقیق در این مورد در اختیار عموم قرار گیرد که البته هنوز اعلانی صورت نگرفته است. حدود ۱۰ سال پیش گروهی تهدید به آتش زدن این بنای تاریخی کرده بود.

مقبره استر و مرده‌خای و معبد هندو‌ها بناهایی‌اند که به ثبت آثار ملی رسیده‌اند و مهم‌تر از همه نمادهای هم‌زیستی ساکنان ایران از نژادها و فرهنگ‌های مختلف در طول تاریخ هستند. بنابراین محافظت از آن‌ها نه تنها حفظ میراث فرهنگی مردمان سرزمین، بلکه نشانه‌ای از احترام به جماعت‌های متکثر ساکن ایران است.

همچنین بخوانید:  روادید بین ایران و روسیه حذف می‌شود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗