skip to Main Content
احتمال تاثیر تغییرات اقلیمی بر گردش سطحی اقیانوس‌ها
زمین کیوسک

احتمال تاثیر تغییرات اقلیمی بر گردش سطحی اقیانوس‌ها

تحقیقات جدید روی انرژی جنبشی اقیانوس‌ها، که توسط هزاران شناور در سراسر جهان اندازه‌گیری می‌شود، نشان داده که گردش سطحی اقیانوس‌ها از اوایل دهه ۱۹۹۰ در حال افزایش است. بخشی از این گردش گسترده ممکن است به دلیل تکرار طبیعی الگوهای جویِ اقیانوس، مانند نوسان ده ساله اقیانوس آرام -شبیه ال نینو- باشد، اما شتاب افزایش این گردش بیش از مقداری است که بتوان عوامل طبیعی را تنها عامل آن دانست. تیم محققان باور دارند تغییرات اقلیمی ممکن است نقشی در این میان بازی کند. و این نشان می‌دهد که این مسئله بخشی از یک روند طولانی‌مدت است.

پیش‌بینی‌ها در مورد اثر گرم‌شدن کره زمین تا مدت‌ها نشان از کند شدن سرعت باد در جهان داشت. چرا که قطب‌ها سریعتر از مناطق استوایی گرم می‌شوند و گرادیان دمای کوچکتر بین دو منطقه باید منجر به کند شدن وزش باد شود. اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که سرعت باد در سراسر جهان در حال افزایش است و باعث چرخش سریع‌تر آب‌های سطحی اقیانوس‌ها به ویژه در مناطق استوایی شده است.

سیستم جریان‎های گسترده‌ و به‌‌هم‌پیوسته‌ای که بین اقیانوس‌های جهان می‌چرخد، اصطلاحا «تسمه نقاله» بزرگ اقیانوس‌ها، گرما و مواد غذایی را در سراسر جهان توزیع می‌کند و تأثیر زیادی بر اقلیم دارد. بادها متصدی ترکیب جریانات سطحی در اقیانوس هستند. برای مثال وزش بادهای غالب استوایی می‌تواند توده‌های آب را کنار بزند و اجازه دهد آب‌های عمیق‌تر و غنی از مواد مغذی به سمت بالا حرکت کنند. اکنون این تیم تحقیقاتی با شبیه‌سازی‌ نمودار افزایش انتشار گازهای گلخانه‎ای طی دو دهه گذشته دریافته‌اند که تغییرات اقلیمی ممکن است باعث افزایش سرعت بادها باشد.

همچنین بخوانید:  ترمیم سوراخ لایه ازن؛ نتیجه تلاش فعالان محیط‌زیست در تغییر سیاست‌های محیطی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗