skip to Main Content
هزینه‌های ماهیانه خانواده‌های کارگری ۳ برابر درآمد
اقتصاد کیوسک

هزینه‌های ماهیانه خانواده‌های کارگری ۳ برابر درآمد

به گفته فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار، در ابتدای امسال حداقل دستمزد حدود ۴۵ درصد از هزینه خانوار را پوشش می‌داده اما با کاهش تدریجی قدرت خانوار تا پیش از تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین، سهم دستمزد از پوشش هزینه‌های زندگی به ۳۲ تا ۳۳ درصد رسیده و هزینه‌های ماهیانه ۳ برابر درآمد شده است.
بر طبق محاسبات کمیته مزد، حداقل سبد معیشت یک خانواده برای امسال سه‌میلیون‌و ۷۵۰ هزار تومان بوده، اما این عدد برای زمانی است که گرانی بعد از شوک ارزی هنوز خود را نشان نداده و دولت تصمیم به افزایش سه‌برابری قیمت بنزین نگرفته بود. بدین‌ترتیب، حتی اگر حداقل هزینه‌های تأمین معاش امسال یک خانواده را ملاک قرار دهیم (سه‌میلیون‌و ۷۵۰ هزار تومان) دستمزد یک کارگر حداقل‌بگیر در سال ۹۸، فقط نیمی از هزینه‌ها را تأمین می‌کند. به گفته توفیقی درحال‌حاضر ما ۷۰ درصد عقب‌ماندگی مزدی داریم که همان فاصله مزد و سبد معیشت است.
۲۸ اسفند سال گذشته، دستمزد سال ۹۸ کارگران با تصویب شورای عالی کار برای «حداقلی‌بگیران» (کارگرانی که در سال نخست ورود به بازار کار قرار دارند) با افزایش ۳۶.۵ درصدی، یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان تعیین شد. آمارها می‌گویند که تورم حاکم بر سبد معیشت خانوار کارگری بیش از ۶۰ درصد است.
همچنین بخوانید:  برق ۱۰ درصد گران شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗