skip to Main Content
جولان فوکر در آسمان ایران؛ ۲۳ سال بعد از تعطیلی شرکتش
جامعه کیوسک

جولان فوکر در آسمان ایران؛ ۲۳ سال بعد از تعطیلی شرکتش

۲دی مصادف با ۲۳ دسامبر، سالگرد درگذشت آنتونی فوکر خلبان و مهندس هوافضای هلندی-آمریکایی است که در سال ۱۹۱۲ شرکت فوکر را تأسیس کرد.

وی طراحی چندین مدل از نخستین تولیدات شرکت فوکر را برعهده داشت، که برای نمونه می‌توان به فوکر دی‌آر ۱ اشاره نمود.

شرکت هواپیماسازی «فوکر» از جمله شرکت‌هایی است که به دلیل نقض تحریم‌های ایران با جریمه روبرو شد. این شرکت در پی ورشکستگی در سال ۱۹۹۶ منحل شد با این حال محصولات این شرکت هم‌چنان در آسمان ایران جولان می‌دهند.

در چند سال گذشته دو فروند فوکر در ایران سقوط کرده است. در ۲۱ بهمن سال ۱۳۸۲ یک فروند فوکر-۵۰ متعلق به هواپیمایی کیش ایر هنگام فرود در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن کشته شدند. هم‌چنین هواپیمای فوکر ۲۸ شرکت هواپیمایی آسمان به شماره ثبت EP-PAV در ساعت ۲۲:۵۰ چهارشنبه ۱۸ مهر سال ۷۳ هم با شماره پرواز ۷۴۶ از اصفهان به مقصد مهرآباد پرواز کرد، اما دقایقی بعد ارتباط آن با برج مراقبت پرواز قطع شد و سازمان هواپیمایی کشوری روز بعد اعلام کرد که هواپیما برفراز ارتفاعات کرکس اصفهان سقوط کرده و ۶۶ سرنشین آن کشته شده‌اند.

در ۲۴ شهریور ۱۳۹۵، هواپیمای فوکر ۱۰۰ «هما» با کد ثبتی (EP-CFP) که قرار بود ساعت ۱۳:۵۰ از تهران به سمت بیرجند پرواز کند، هنگام تاکسی در فرودگاه مهرآباد چرخ دماغه آن دچار مشکل شد.

هواپیمای فوکر ۱۰۰ در تاریخ ۱۲/۱۰/۸۶ در مسیر تهران-شیراز-بندر لنگه در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد. این هواپیما در هنگام برخاستن از باند خارج و از تاحیه بال، بدنه و چرخ‌ها صدمه سنگین دید و دچار آتش‌سوزی شد که در این حادثه تعداد ۲۰ نفر مصدوم شدند.

همچنین بخوانید:  از هر ١٠ نفر فقیر در جهان ٦ نفر زنند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗