skip to Main Content
مجمع تشخیص مصلحت نظام «سود مرکب» را حذف می‌کند؟
اقتصاد کیوسک

مجمع تشخیص مصلحت نظام «سود مرکب» را حذف می‌کند؟

مجلس طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف «سود‌ مرکب» و جریمه‌ مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان را تدوین کرد تا از دریافت سود از سود جلوگیری شود. شورای نگهبان از این طرح ایراد گرفت و پس از اصرار نمایندگان مجلس، در حال حاضر طرح حذف «سود‌ مرکب» به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است تا مجمع درباره آن تعیین تکلیف کند.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره دریافت سود مرکب می‌گوید «برخی واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانستند تسهیلات دریافتی را در موعد مقرر تسویه کنند و براساس آنچه در نظام بانکی برقرار است وام گیرنده ۶ درصد علاوه بر دیرکرد، جریمه پرداخت می‌کند، که این امر به معنای دریافت سود از دیرکرد و سود است».

سیدمحمدجواد ابطحی نمانیده مجلس نیز می‌گوید «متاسفانه مردمی از جنس قشر مستضعف و ضعیف جامعه مجبور به پرداخت ربح مرکب شدند، افرادی که بطور مثال وام ۱۰ میلیون تومانی گرفتند و با محاسبه سود مرکب باید ۷۵ میلیون تومان پرداخت کنند».

سود مرکب به سود حاصل از اصل سرمایه به‌علاوه سود حاصل از سودهای قبلی تعلق گرفته به آن یا همان «سودِ سود» یا «بهره سود» گفته می‌شود. در حالی طرح حذف «سود مرکب» در انتظار تعیین تکلیف مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سالهاست مردم و بسیاری از تولیدکنندگان، «سودِ سود» را به بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

همچنین بخوانید:  آیا مجازات‌های زندان در قانون کم می‌شود؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗