skip to Main Content
افزایش قیمت؛ بنزین یا سیگار؟
کیوسک

افزایش قیمت؛ بنزین یا سیگار؟

معاون وزیر بهداشت می‌گوید با افزایش ۱۰درصدی مالیات بر دخانیات، می‌توان ۲۰هزارمیلیارد تومان درآمد برای دولت تامین کرد. این در حالی است که دستگاه‌های دولتی از کمبود بودجه می‌گویند و بسیاری کمبود بودجه‌ای را از عوامل افزایش شتابزده قیمت بنزین می‌دانند.

با استناد به حرف علیرضا رئیسی – معاون وزیر بهداشت – می‌توان نتیجه گرفت که افزایش ۱۰درصدی مالیات بر مواد دخانی می‌توانست بیش از ۶۵درصد درآمدی که دولت از افزایش قیمت بنزین کسب کرده را به خزانه واریز کند. رئیسی و بسیاری دیگر از وجود یک مافیای قدرتمند دخانیات در کشور می‌گویند که عملا جلوی اجرای قوانین مصوب را هم می‌گیرند. بر اساس «قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات» که مجلس ۱۳سال پیش آن را تصویب کرد، مالیات فرآورده‌های دخانی می‌بایستی هر سال ۱۰درصد افزوده شود.

در ضمن مصرف دخانیات سالانه ۱۰۰هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، ۳۰هزار میلیارد تومان این هزینه برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات هزینه می‌شود.

۱۲درصد از جمعیت ایران، مصرف‌کننده دخانیات هستند که ۹۰درصد مبتلایان به سرطان ریه را هم تشکیل می‌دهند. مصرف دخانیات از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و سرطان است.

همچنین بخوانید:  «شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم»
یک نظر
  1. شاید بهتر بود صحت ادعای ایشان رو بررسی می کردید:
    مصرف سالانه سیگار ۶۰ میلیارد نخ
    قیمت هر نخ سیگار به طور میانگین ۱۰۰۰ تومان
    وضع مالیات ۱۰ درصدی
    ۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰x۱۰%x۱۰۰۰=۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
    این یعنی تنها ۶ هزار میلیارد تومان، که البته میانگین قیمت هر نخ پایینتر از ۱۰۰۰ تومان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗