skip to Main Content
خروج رسمی آمریکا از پیمان پاریس
دانش کیوسک

خروج رسمی آمریکا از پیمان پاریس

سرانجام دولت دونالد ترامپ پس از سه‌سال تکرار تهدید‌هایش، در نامه‌ای رسمی به سازمان ملل خروج‌اش از پیمان پاریس را اعلام کرد.

این نامه در ادامه درخواست‌های پیاپی دونالد ترامپ از طرفین این قرارداد مبنی بر «تلاش برای توافقی تازه و بهتر»، بیش از آنکه بار حقوقی داشته باشد، حاوی پیامی مبنی بر مصمم بودن آمریکا در برهم زدن این توافق است. چرا که در هر صورت دولت ترامپ عملا نمی‌تواند تا پیش از نوامبر ۲۰۱۹ از پیمان پاریس خارج شود.
پیمان پاریس سازوکاری است که که در قاب «چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در خصوص تغییرات اقلیمی» (UNFCCC) میان کشورهای مختلف به امضا رسیده است و به موجب آن تمامی طرفین قرارداد متعهد می‌شوند از سال ۲۰۲۰ از فعالیت‌هایی که باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود تا حدود مشخصی بکاهند. هرچند این توافق که در دسامبر ۲۰۱۵ در پاریس منعقد شد، در همان زمان هم از سوی بسیاری از گروه‌های فعال و کارشناسان حوزه محیط زیست ناکافی و کم‌توان خوانده ‌می‌شد، با این حال خوش‌بینان و حامیان پیمان پاریس آن را آغاز مسیری می‌دانستند که می‌تواند اجماعی در مقابل لابی‌های پرقدرت سرمایه‌دارانی باشد که عاملان اصلی حرکت ماشین مخرب زیست‌محیطی دانسته می‌شوند.

حال به نظر می‌رسد همین توافق کم‌جان و تا حدی ناکارآمد هم پیش از عملی شدن، به شکست بینجامد؛ چرا که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای از این توافق خارج خواهد شد.

 

همچنین بخوانید:  فرونشست زمین در تهران ۹۰برابر استانداردهاست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗