skip to Main Content
نوبت به خودروی سبک که می‌رسد، فیلتر دوده «تحریم» نیست
زمین کیوسک

نوبت به خودروی سبک که می‌رسد، فیلتر دوده «تحریم» نیست

نماینده دانشگاه تهران در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها گفته «خودروسازان می‌گویند که برای کاهش آلودگی سواری دیزل از فیلتر دوده استفاده می‌کنیم، این در حالی است که ادعا می‌کنند به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند برای خودروهای سنگین دیزل، فیلتر دوده نصب کنند؛ این موضوع، پارادوکسی است که جواب قانع کننده‌ای برای آن ندارند».

یوسف رشیدی اعلام کرده نظر کنسرسیوم دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره تولید خودروی سواری دیزل منفی است؛ او توضیح داده «جلسه‌ای در مرکز تحقیقات ایران خودرو تشکیل شد که طی آن جلسه توضیح دادند که از سه تکنولوژی نوین برای تولید سواری دیزل استفاده می‌کنند تا شرایط مساعدتری داشته باشد؛ سوال اینجاست که چه‌طور برای خودروهای دیزلی سنگین فیلتر دوده ندارند، اما می‌خواهند برای سواری دیزل فیلتر دوده نصب کنند؟».

نماینده دانشگاه تهران هشدار داده «اگر نظارت‌های سازمان حفاظت محیط زیست نباشد، خودروساز قطعاتی که برای کنترل آلودگی هواست را حذف می‌کند؛ کمااینکه یکی از خودروسازها درصدد بود تا با دلیل آنکه تست بخارات هیدروکربن انجام نمی‌شد قطعه کنترل آن را حذف کند».

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت، نیز در این جلسه گفته «در سال ۲۰۱۲ سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را سرطان‌زای قطعی اعلام کرد، همچنین ۳۶ درصد سرطان‌های ریه منتسب به آلودگی هوا هستند. بر اساس آمار در سال ۹۵ و ۹۶ در بعضی از کلان شهرها از جمله تهران، مشهد و تبریز سرطان ریه افزایش داشته است؛ در این‌صورت اگر بخواهیم سواری دیزل تولید شود، سلامت مردم را به خطر انداخته و خیانت کرده‌ایم».

شهریور ماه امسال شرکت ایران‌خودرو دیزل در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری خواستار «حذف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق (DPF) در خودروهای دیزلی تا زمان رفع تحریم‌های ظالمانه و تضمین سوخت با کیفیت مناسب» شد. این تقاضا با پاسخ مثبت جهانگیری روبه‌رو شد و معاون اول حسن روحانی، به وزیر صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده بود با نظر مساعد برای مدتی این الزام را نادیده بگیرند؛ «با توجه به شرایط تحریم و نیاز کشور به کامیون‌های مذکور، با نظر مساعد بررسی و برای مدتی مجوز صادر شود». این دستور با واکنش مسعود تجریشی، معاون سازمان محیط‌زیست، روبرو شد که گفت «خودروسازان قبل از تحریم‌ها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی‌رفتند و به‌دنبال فرار از این مصوبه بودند. حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند».

همچنین بخوانید:  ملاحظات جامعه شناختی درباره مرگ و بیماران سرطانی

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی مصوب سال ۴۴، شماره‌گذاری خودرو دیزل ممنوع شده است. اما بر اساس تصویب‌نامه سال ۸۶ شماره‌گذاری خودرو دیزلی با رعایت قوانین و مقررات بلامانع اعلام شده است که در واقع چراغ سبزی به خودروسازان است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗